Bryssel-besök del 1

Okej, inser att jag kommer få det svårt att begränsa bilderna från denna helg här på bloggen... Blir liksom så sällan att man fotar när man inte gör något utöver det vanliga, vilket resulterar i överdrivet med bilder när man väl gör det! Hur som helst, jag begränsar väl så mycket jag kan och resten får ni helt enkelt tåla. That's the best I can do.

Jag börjar från början. Efter min franskalektion på torsdagsmorgonen vandrade jag mig ner mot Grand Place-området för att möta upp Louise som hunnit anlända till Bryssel och installera sig på vårt hotellrum på Ibis Brussels Off Grand Place. Efter att ha lokaliserat varandra styrde vi oss mot Louise (kanske bör skriva "Avenue Louise" för att inte förvirra alla, inklusive mig själv), och tog tramen därifrån hem till mig. Vi tog en liten rundtur i min familjs hus, Louise fick hälsa på Leo (hunden), jag packade ihop mina grejer och så tog vi med oss Leo på en promenad hem till min värdpappas kusin, där han skulle få bo över helgen (min familj var på skidsemester denna helg). Därifrån tog vi bussen/metron tillbaka in till stan för att möta upp pappa som strax skulle anlända till centralstationen, och efter en del dispyter gällande mötesplats lyckades vi till slut ses allihop utanför hotellet.

När vi sedan skulle börja vårt turistande i EU-staden var det mest självklara att stanna upp lite på Grand Place, röra oss mot Manneken Pis och köpa våfflor, varefter vi besökte turistinformationen och plockade upp en karta (local som man är så äger jag ju ingen själv längre... haha, mindre smart vid vissa tillfällen). Efter lite mer omkringdrällande runt stadskärnan bestämde vi oss för en middag på en thairestaurang, innan vi tog oss mot "Ancienne Belgique" för konserten som jag hade bokat. Jag kände att det verkligen hade dröjt alldeles för länge sedan jag var på en riktig konsert, detta blev min första här i Belgien! Dock hölls konserten i klubblokalen på AB, så vi fick inte se den större konsertlokalen, men detta gjorde konserten desto mer intim. "Gabby Young and Other Animals" hette gruppen, och det var verkligen en fullträff till bokning jag lyckats göra! Letade febrilt i mörkret efter något spektakel vi skulle kunna gå på under denna helg, vi tyckte alla att det vore trevligt att göra något kulturellt i Bryssel, och som tur var hittade jag denna uppenbarelse från Londons musikscen. Tror vi alla var nöjda efter en jordnära, bubblig, glad, färgsprakande, genuin och minst sagt intressant konsertupplevelse! Här kommer (lite för många) bilder:

Måste få tipsa om låten som fångade mig allra mest under konserten:

"People say I say too much
Give away way too much
But I think that’s much better than…

Being closed
Never letting anyone get inside
There are many wonderful places to hide
If you open up your heart
Otherwise you're being cold
And there is not a lot of love in the fridge
I find the best way to climb every bridge
Is to be open with your heart"

Grand place var fint som vanligt på kvällen, vi var trötta och så verkade även kameran i denna brist på ljus (sett till den oändliga slutartiden)... Tycker oskärpan visar ungefär hur vi kände oss vid den här tiden:

Jag avgör nu att de bästa resultaten för min hälsa nog bäst uppnås av att jag slutar blogga här, efter en redogörelse av torsdagen. Då hinner jag faktiskt ta mig ut i solskenet idag innan jag börjar jobba! Får se om jag försöker mig på att ladda upp nästa del ikväll, till dess får ni hålla till godo med detta.

Kram!
Therése

Le printemps à Bruxelles - en bildhistoria

Imorgon får jag finbesök av min kära far och syster, som kommer hit från var sitt håll i världen. Jag är superpepp! Innan dess tänkte jag dela med mig av mina upplevelser från när vår- och sommarvädret smög sig in i Bryssel här under första halvan av mars månad - och jag gör det så fåordigt som möjligt (in other words, i form av bilder). Därefter tror jag ni kan vänta er en redogörelse, inom inte alltför länge, av vad man gör under ett fyra dagars Bryssel-besök!

Skogspromenad en dag i Bois de la Cambre med Magda och Nelly, i det underbara solskenet!

Kände att våren hade anlänt när detta plötsligt var utsikten genom fönstret...

Sedan måste jag även dela med mig av några av mysterierna i mitt kvarter... Galet så många hus och grejer som bara verkar stå och ruttna bort och växa igen! Man tror ju att naturen förklarat krig eller något åt det hållet

Skam på det kråkslott som nöjer sig med kråkor, här huserar vi vita duvor istället

... och alltid trevligt när man möts av detta när man går förbi på gatan

Färg! Överallt! Så fantastiskt, att det ska behövas så lite för att tillvaron helt plötsligt ska kännas så förändrad. Jag <3 vårtecken

Och här bor jag!

En promenad kring Avenue Franklin Roosevelt var inte helt fel, en dag då solstrålarna inte riktigt tog sig in genom skogens grenar

Jo men vi hörs väl nånting då, ha det fint och allt sånt där

Bisous,
Therése

Scotland - Edinburgh

När vi kom tillbaka till Edinburgh på torsdagen började vi med att möta upp vår nya couchsurfing-värd, 26-åriga Nathan. Han var en amerikansk student som doktorerade i klimatförändring och hållbar energi. Medan vi promenerade genom staden agerade han guide och kunde berätta allt möjligt om byggnader och historia. Hans lägenhet låg ganska långt ifrån tågstationen men det gjorde att vi fick se en hel del av staden. Väl framme möttes vi av en ganska kaotisk lägenhet (han hade 4 rumskamrater och en katt vid namn Egolord). När vi lämnat väskorna i Nathans rum gick vi nästan genast iväg till ett universitetsområde då resultaten av valen till de olika studentföreningarna skulle avslöjas. Kan ju erkänna att det var något förvirrade att lyssna på alla olika steg i omröstningarna, och jag blev riktigt förvånad över hur otroligt många olika studentföreningarna det fanns - tror de måste ha gått igenom ett 50-tal minst! När allt var klart hängde vi kvar i studentbyggnaden innan det blev bestämt att det skulle bli efterfest hemma hos oss. Då Nathan hade försvunnit i tomma intet följde vi med hans rumskompisar tillbaka till lägenheten. När Nathan tillsist kom hem presenterade han oss för sina rumskompisar och några av sina vänner. Roosa och jag fick överta Nathans säng och han sov på en madrass på golvet, vi klagade inte.

Nästa dag klev vi upp rätt sent, eftersom Nathan var på "kontoret" hela dagen så gick Roosa och jag och upptäckte lite skottsk historia. Först gick vi och åt soppa till lunch, därefter gick vi till Edinburgh Dungeons som är en slags teaterföreställning då man i grupp går omkring i underjorden ledd av skådespelare som spelar roller från Edinburghs mörka historia. Därefter promenerade vi upp till slottsområdet. Att besöka insidan av slottet var rätt dyrt så vi höll oss på utsidan. Då det var rätt kallt och blåsigt hamnade vi på något museum om Skottland och tog bilder i en glasbur. Vi fortsatte vidare till ännu ett museum, men då det var rätt sent hann vi bara med ca 30 minuter innan det stängde - vi hann dock se fåret Dolly (kloningen av fåret skedde på Edinburghs universitet). Jag ville sedan gå till kyrkogården där J.K Rowling tydligen tagit en del namn till karaktärer i Harry Potter, vi gick runt bland gravstenarna ett bra tag men vi såg bara McGonagall. Efter ett smått desperat sökande efter någonstans att äta middag hamnade vi tillslut på en restaurang där vi beställde hamburgare, jag var såklart tvungen att beställa en med haggis i. Smsade med Nathan och han sa att han hade planer på att gå till en pub som låg på samma gata som vår restaurang, så vi bestämde oss för att sitta  kvar där tills de skulle ses på puben. När vi gick ut från resturangen märkte vi att puben låg närmare än vi trott, nämligen vägg i vägg med restaurangen, lite komiskt. Nathan var iallafall där och han presenterade oss för en tjej som hette Monika. Det roliga var att Nathan och Monika inte hade träffats förut heller utan hade endast haft kontakt via Couchsurfing-hemsidan. Vi hamnade iallafall bland ett gäng doktorander som Nathan kände och där stannande vi et bra tag. Vi gick därefter till en annan bar och umgicks innan de stängde och Nathan, Roosa och jag gick hem. På vägen till lägenheten råkade jag fälla kommentaren att Nathan nästan kunde känna lukten av sin säng då han verkade otroligt exhalterad inför att få komma hem och lägga sig. Tydligen var kommentaren ytterst märklig och Nathan började ifrågasätta huruvida man kan känna lukten av sin säng. Detta gav upphov till en intensiv skrattattack och tillslut jag låg dubbelvikt på golvet av skratt, har nog inte skrattat så mycket på samma gång tidigare!

Lördag morgon klev vi upp i hyfsad tid då vi ville hinna med att äta en skottsk frukost innan de slutade servera den. Nathan tipsade om ett billigt och bra ställe som vi bestämde oss för att leta upp. Mätta och belåtna gick vi sedan vidare för att möta upp Monika som ville följa med oss till Arthur's Seat. Hon tappade dock bort sig på väg till mötesplatsen så vi satt ett tag och väntade. Sedan vandrade alla tre mot Holyrood Park där Arthur's Seat befinner sig, det är alltså en stor kulle/litet berg som ligger precis bredvid Edinburgh och ger således en bra utsikt över staden. Förutom att det var rätt mycket uppför så var vinden otrolig kraftfull, vi kunde bokstavligt talat luta oss mot vinden, den kunde hålla upp vår kroppsvikt! Det var på ett sätt härligt då man verkligen kände sig som ett med naturen, men på samma gång läskigt då vi bitvis inte kunde kontrollera våra egna kroppar. När vi efter mycket möda nått toppen var det fruktansvärt svårt att röra sig, vi blev nästan tvungna att krypa för att ta oss fram. Det var en häftig upplevelse men vi var rätt nöjda när vi promenerade ner och tillbaka in till stan. Där skiljdes vi åt då Monika skulle hem och äta middag medan Roosa och jag skulle äta middag med Nathan då det var min sista kväll. Efter lite packning och en lång vila i Nathans rum bestämde vi oss för att gå och söka upp en restaurang. Det blev en lång jakt på ett ställe som inte var för högljutt eller för dyrt, och vi bestämde oss för en pub längs "The Royal Mile" som är huvudgatan i gamla stan. Där fick jag tillslut min efterlängtade "riktiga" haggis med potatis- och rotmos och det var verkligen perfekt. När vi ätit klart kom Monika och vi begav oss alla fyra till en bar där vi stannade några timmar innan vi var tvungna att skynda oss för att komma in på en "nattklubb" före midnatt. Tror vi hade ganska höga förväntningar på stället som mest liknade ett sunkigt mellanstadiedisko fast med musik från 70-80-talet. Efter någon timmes dansande sa vi hejdå till Monika och gick tillbaka till lägenheten. Vi somnade vid kl 2 och jag klev upp kl 3 för att ta mitt pick och pack och promenera genom staden till tågstationen för att slutligen ta shuttlebussen till flygplatsen. Resten av resan hem gick smidigt och vid 11-tiden på söndagen kom jag hem till lägenheten i Gex.

Nu vet ni vad jag gjorde under min resa till Skottland, bilder kommer troligast nästa vecka eller imorgonkväll om jag hinner.

Aberdeenbilder - del 2

Avlägsnade oss från havet en aning
Hittade till universitetet - fick mig att tänka lite på Harry Potter
Och det nybyggda biblioteket
Vad tycker ni om denna skylt, vet inte om det är skämt eller allvar
Hem och äta skottsk middag (chokladkaninerna i bakgrunden)
Nästa dag gick vi till botaniska trädgården
Sedan hoppade vi på tåget tillbaka till Edinburgh

Hold the horses!

Nu går mitt liv i ultrarapid. Vissa perioder är rätt lugna, som denna vecka, medan denna helgen varit rätt intensiv. I fredags lyckades jag äntligen bjuda hem Jessica på lunch, vi har försökt att få till något sedan jag flyttade hit, dvs. i nästan två månader(!?). Hon träffade min franske rumskamrat, som var väldigt intresserad av henne - vilket resulterade att mina kraschade potatisar och kyckling hade kallnat innan vi kunde sätta oss ner och äta. Efter lunchen åkte vi till Ferney och promenerade tillsammans med Vanessa till Collex-Bossy och mötte upp Ida för en härlig skogspromenad innan det var dag att återgå till arbetet.
Precis hela gårdagen spenderades i Nyon där Link hade sin andra filmfestival för i "läsåret". Vädret för en dag inomhus var prefekt - regn och rusk. Det var ett konstant ätande då de bullat upp med kakor, brownies och jordgubbar, vi hade egen lunch och till middag beställdes pizza och slutligen Pauls ökända popcorn till sista filmen. Dagen började i svartvitt med filmen The picture of Dorian Gray som var både obehaglig, otäck men även väldigt intressant att analysera. Andra filmen var Song of Sparrows, en arabisk film som var rätt konstig, inget som jag skulle rekommendera. Innan middagen tog jag en promenad med amerikanska Nicole i Nyon vilket behövdes efter en dags stillasittande. Efter pizzapartyt slog vi igång sista filmen The ultimate gift som var lättsmält (något för klyschig för min smak) men även väldigt sevärd. Dagen slutade vid kl 22 då jag skjutsade hem Ida och sen åkte hem för en god natts sömn.
Pizzaparty
Idag hade jag tänkt att stanna hemma hela dagen och arbeta med min franskapresentation om Sverige som jag ska presentera på tisdag. Jag var väl kanske inte riktigt så effektiv som jag borde, och när Fanny frågade om jag ville komma över på lunch kunde jag inte precis tacka nej. Detta slutade då i att hela eftermiddagen spenderades hos Fanny med Vanessa och Fannys finska kompis som var på besök. Vi spelade kort, åt lunch och bakade nyttiga muffins. Väl hemma gjorde jag ett försök till att plugga men allt jag verkar göra är att finslipa powerpointen när jag egentligen borde fundera på vad jag ska säga. Imorgon är jag barnvakt hela dagen åt 3-åringen som jag suttit barnvakt för ett par gånger tidigare. När sedan flickorna slutar skolan ska jag hämta upp dem samt 3-åringens storebror på skolan och därefter ta hand om alla fyra fram till att någon förälder kommer hem kring kl. 19.

Hoppades att jag skulle hunnit uppdatera klart om Skottland vid det här laget men jag får satsa på tisdag kväll som kommer bli mitt enda tillfälle den kommande veckan eftersom jag åker till Bryssel på torsdag!

Aberdeenbilder - del 1

Scott Monument - förvisso inte i Aberdeen utan i Edinburgh innan vi hoppade på tåget
Princes Street Gardens
Första dagen i Aberdeen
Roosa och hennes skottska frukost och min toast med scrambled eggs
Första gången vi sett havet på ett bra tag - eufori
Exalterade tjejer plockade snäckor på den mils långa stranden
Vi drack Irn Bru
Och ritade en liten hälsning i sanden
Roosa vågade sig ut i vågorna

Scotland - Aberdeen

Efter 3 heldagars barnvaktande och en vilodag är det äntligen dags, nu ska jag på bästa sätt försöka att berätta om förra veckans resa till Skottland. (Inser såhär i efterhand att inlägget kommer bli rätt långt)

Natten mot tisdagen sov jag traditionsenligt över hos Jessica efter att ha spenderat kvällen på Crosslink. Blev en tidig start på dagen då jag tog mitt pick och pack och gick till bussen (till skillnad från i julas lyckades jag hoppa på rätt buss till flygplatsen). Väl på flygplatsen mötte jag upp finska Roosa som jag bara träffat en gång innan för att planera inför resan. Visst var det lite nervöst då vi egentligen inte kände varandra men vi fungerade väldigt bra ihop. Efter att ha köpt lite schweizisk choklad (ska berätta varför) och ätit frukost begav vi oss till gaten. Eftersom vi inte bokade flygresan gemensamt satt vi på olika platser i planet men jag tror det var bra att vi både fick lite egentid för att ladda upp inför resan.

När vi landat i Skottland tog en shuttlebuss från flygplatsen in till Edinburgh tågsstation Waverly. Där hämtade vi ut våra tågbiljetter till Aberdeen, handlade lite mat och satte oss i Princes Street Gardens och njöt av solen och ljudet från säckpipa (snacka om klychigt). Vi tog en liten tur runt parken, sedan gick vi tillbaka till tågstationen och kring 14.45 hoppade vi vårt försenade tåg mot Aberdeen - the granite city. Resan tog drygt 2 timmar och vid 17.20 hade vi anlänt och exhalterade och nervösa gick vi för att möta Ross, vår skottska värd under vår vistelse i Aberdeen. Jag fick uppfattningen att han var ganska blyg, och inte riktigt Couchsurfing-typen, men å andra sidan var han otroligt snäll och hjälpsam och det var jättekul att får träffa någon som faktiskt var från Skottland. Medan Roosa och jag packade upp våra saker lagade han middag åt oss. Situationen var lite märklig då ingen av oss egentligen kände varandra, men trevligt hade vi. Roosa visade Ross sina foton hon tagit i Edinburgh, bland vilka Ross reagerade på att hon tagit en bild på en soptunna (med en bild av Edinburgh på). Detta startade en ironisk konversation om hur Roosa gillade soptunnor, som under resans gång blev mer och mer seriös. Senare på kvällen gick vi tillsammans med Ross, hans rumskamrat och hans kompis till en pub för att kolla på en fotbollsmatch. Det blev en hel del prat och biljardspelande under kvällen, men vi drog oss tillbaka rätt tidigt då de skulle jobba nästa dag.

Efter en kall natt i en sovsäck som fick mig att minnas den svenska sommarens tältning, klev vi upp för vår första dag i Aberdeen. På schemat stod 1. Köpa Irn Bru (skottsk läsk) 2.Leta upp turistinformationen 3. Äta frukost 4. Besöka fiskebyn Footdee och stranden 5. Besöka universitetscampuset. Vi lyckades åstadkomma allt detta och det blev en väldigt lång promenad kan jag säga. Stranden var fantastisk, för en finska och en svenska som är van vid att bo nära havet var synen av den mils långa stranden minst sagt underbar! Vi gick vidare mot universitetsområdet och det var nog det finaste jag sett, sedan besökte vi den sprillans nya bibloteksbyggnaden som även den var fantastisk. Efter en lång promenad tillbaka till lägenheten blev det sedan en lugn kväll hemma. Vi köpte haggis och skottska köttfärspajer till middag, haggis var verkligen över förväntan! Innan vi gick och lade oss sa vi hejdå till Ross som vi inte skulle träffa mer. Han fick små chokladkaniner (de vi köpte på flygplatsen) som en liten symbol för vår tacksamhet.

Nästa dag begav vi oss först till Aberdeens botaniska trädgård, som egentligen inte var något särskilt, men det kändes som ett bra avslut på vår vistelse. Sedan gick vi tillbaka till centrum och jag gick lös på Primark (skämt å sido, jag köpte ett par nya jeans och leggings). Strosade runt en sista gång i Aberdeen, besökte ett häftigt café/bokhandel som hette Books & Beans och inhandlade lite färdkost. Sist men inte minst gick till lägenheten och packade ihop våra saker och strax före kl 15 satte vi oss på tåget tillbaka till huvudstaden.

Bilder kommer i ett senare inlägg, för er som är otåliga ligger de flesta redan uppe på Facebook.

I'm back!

Har nu tillslut landat i vardagen igen, nu är det hela 10 dagar innan jag reser iväg igen, hehe. När jag kom hem till lägenheten igår vid 11-tiden var jag helt slut då jag bara hunnit sova 1 timme natten innan.

Min lilla 4-åring har vattkoppor så idag och antagligen imorgon är jag hemma med henne. Inte så farligt egentligen men jag har en massa att göra som jag därför måste skjuta på.

Kommer såklart att berätta om Skottlandsresan så fort jag får tid, men det kommer nog dröja ett par dagar!

Ser förresten att flera kommenterat men anonyma kommentarer är rätt intetsägande, haha.

Marsledigt - Vecka 1

Vad fantastisk det är med denna frihet - resa vart man vill och utan att det blir så väldans dyrt.

Som jag nämnde förra veckan så har jag nu varit en sväng till Paris där jag bland annat besökte katakomberna, Louvren och träffade Jonna för andra helgen på rad (skulle gärna vilja berätta mer i detalj men det kommer ta så lång tid så ni får tyvärr nöja er med snabbreprisen). På kvällen sa jag hejdå till mina au pair-vänner, skyndade mig genom metron och hann med tåget till Limoges i sista stund. Kl. 01.18 på tågstationen Limoges Benedictins (som för övrigt är en av de finaste i Europa) väntade Manon på mig, det var första gången vi sågs på 2 år och 9 månader. Dagarna i Limoges bestod mest av att hänga med Manon i hennes skola eftersom hon inte har lov, resten av tiden lagade vi mat, såg på film och pratade ikapp de gångna åren.

På onsdagen skjutsade hon mig till tågstationen och där blev jag upphämtad av en främmande man (jag vet hur det låter). Jag hade nämligen bokat covoiturage (samåkning) som är väldigt populärt i Frankrike nu, man betalar in pengar och när resan är över ger man en kod till föraren som i sin tur får det bestämda beloppet (skitsmart och ett billigt alternativ för ungdomar som inte har så mycket pengar att röra sig med). Resan från Limoges till Clermont Ferrand gick hur bra som helst och jag hade en trevlig diskussion med en tjej som också samåkte för första gången. En 2 timmars busstur senare anlände jag till Marvejols och blev upphämtad av Rémi som nyligen tagit körkort. Från onsdagkväll till fredag eftermiddag stannade jag hos min före detta värdfamilj, vilken kändes rätt naturligt då jag faktiskt bott med dem i 10 månader.

På fredagen åkte de sedan iväg på skidsemester och jag bodde sedan de resterande 2 nätterna hos Lorianne som jag heller inte träffat på nästan 3 år. Det var verkligen kul att få träffa henne och hennes familj igen, som faktiskt var som min andra familj under mitt utbytesår.Igår (söndag) kl.11 blev det ännu en samåkning från Marvejols till Lyon, med en tjej som var bekant med Loriannes familj, även det resan gick jättebra och vi hade mycket att prata om. Väl i Lyon hade jag inte mindre än 6 timmar på mig innan tåget till Genève avgick, så jag gjorde mitt bästa för att spontant upptäcka Frankrikes andra huvudstad. Kånkandet på en kabinväska och en Kånken med parkas och halsduk i 20 graders värme var dock precis lika jobbigt som det låter. Tog mig så långt som till floden, där jag lade mig ner på gräset och läste en bok, det var alldeles för varmt för att orka göra något annat. Därefter tog jag mig till turistinformationen, fick en karta och bestämde mig för att promenera till gamla stan. Svettades ganska rejält när jag pallrade mig upp för kullerstensgator sökande efter en utkiksplats som jag såklart missade och fortsatte uppför backen. När jag tagit mig ner igen bestämde jag mig för att hålla mig på platt mark och började tränga mig igenom huvudgatan som vimlade av turister. Blev extremt sugen på glass, så jag tog en glasspaus innan jag tog metron tillbaka till tågstationen. När klockan tillslut slog 20.30 rullade jag tillbaka till Genève och kom slutligen hem till lägenheten vid midnatt.

Idag laddar jag om för nästa resa. Ikväll åker jag på Crosslink och sover sedan över hos Jessica för att sedan ta mig till flygplatsen imorgonbitti och åka till Skottland!