Marsledigt - Vecka 1

Vad fantastisk det är med denna frihet - resa vart man vill och utan att det blir så väldans dyrt.

Som jag nämnde förra veckan så har jag nu varit en sväng till Paris där jag bland annat besökte katakomberna, Louvren och träffade Jonna för andra helgen på rad (skulle gärna vilja berätta mer i detalj men det kommer ta så lång tid så ni får tyvärr nöja er med snabbreprisen). På kvällen sa jag hejdå till mina au pair-vänner, skyndade mig genom metron och hann med tåget till Limoges i sista stund. Kl. 01.18 på tågstationen Limoges Benedictins (som för övrigt är en av de finaste i Europa) väntade Manon på mig, det var första gången vi sågs på 2 år och 9 månader. Dagarna i Limoges bestod mest av att hänga med Manon i hennes skola eftersom hon inte har lov, resten av tiden lagade vi mat, såg på film och pratade ikapp de gångna åren.

På onsdagen skjutsade hon mig till tågstationen och där blev jag upphämtad av en främmande man (jag vet hur det låter). Jag hade nämligen bokat covoiturage (samåkning) som är väldigt populärt i Frankrike nu, man betalar in pengar och när resan är över ger man en kod till föraren som i sin tur får det bestämda beloppet (skitsmart och ett billigt alternativ för ungdomar som inte har så mycket pengar att röra sig med). Resan från Limoges till Clermont Ferrand gick hur bra som helst och jag hade en trevlig diskussion med en tjej som också samåkte för första gången. En 2 timmars busstur senare anlände jag till Marvejols och blev upphämtad av Rémi som nyligen tagit körkort. Från onsdagkväll till fredag eftermiddag stannade jag hos min före detta värdfamilj, vilken kändes rätt naturligt då jag faktiskt bott med dem i 10 månader.

 På fredagen åkte de sedan iväg på skidsemester och jag bodde sedan de resterande 2 nätterna hos Lorianne som jag heller inte träffat på nästan 3 år. Det var verkligen kul att få träffa henne och hennes familj igen, som faktiskt var som min andra familj under mitt utbytesår.Igår (söndag) kl.11 blev det ännu en samåkning från Marvejols till Lyon, med en tjej som var bekant med Loriannes familj, även det resan gick jättebra och vi hade mycket att prata om. Väl i Lyon hade jag inte mindre än 6 timmar på mig innan tåget till Genève avgick, så jag gjorde mitt bästa för att spontant upptäcka Frankrikes andra huvudstad. Kånkandet på en kabinväska och en Kånken med parkas och halsduk i 20 graders värme var dock precis lika jobbigt som det låter. Tog mig så långt som till floden, där jag lade mig ner på gräset och läste en bok, det var alldeles för varmt för att orka göra något annat. Därefter tog jag mig till turistinformationen, fick en karta och bestämde mig för att promenera till gamla stan. Svettades ganska rejält när jag pallrade mig upp för kullerstensgator sökande efter en utkiksplats som jag såklart missade och fortsatte uppför backen. När jag tagit mig ner igen bestämde jag mig för att hålla mig på platt mark och började tränga mig igenom huvudgatan som vimlade av turister. Blev extremt sugen på glass, så jag tog en glasspaus innan jag tog metron tillbaka till tågstationen. När klockan tillslut slog 20.30 rullade jag tillbaka till Genève och kom slutligen hem till lägenheten vid midnatt.

Idag laddar jag om för nästa resa. Ikväll åker jag på Crosslink och sover sedan över hos Jessica för att sedan ta mig till flygplatsen imorgonbitti och åka till Skottland!


Kommentarer
amanda

Så härliga bilder Louise! Nu vill jag också ha sol, asfalt, vår och kulglass..........
Ha det bäst i Skottland. KRAM!

2014-03-10 @ 22:20:07



Jonna

WOHO :D kraaam!

2014-03-11 @ 01:27:35
URL: http://yonnalicious.blogspot.se



Anonym

Åh,wow! Det låter fantastiskt! Vad härligt att du får resa så billigt och upptäcka allt själv! Underbart att du känner så många överallt som du kan träffa och bo hos och vara med. Stor kram!

2014-03-16 @ 10:59:56





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0