London calling (correction: called)

Blir helt galet avundsjuk när jag läser Louises blogginlägg (mer specifikt ser bilderna) från Interlaken-resan - inte riktigt någon överraskning, med tanke på min förkärlek till de schweiziska bergslandskapen... Och alla andra vackra vyer, för den delen. Men sedan tänker jag att jag kan ju inte hålla på och sura för det, jag har ju faktiskt också rest lite! Sedan att jag skjuter upp dokumentationen av det är en helt annan femma... Strunt samma, säger man "bättre sent än aldrig" kan man komma undan med vad som helst. Tror jag.
 
När jag återvänt till Bryssel efter avresan från Genèves flygplats en tidig morgon i slutet av april, hade jag en knapp dag på mig att packa om inför nästa äventyr, att försöka färdigställa så många ansökningar som möjligt för praktikplatser till hösten, samt att ladda upp batterierna under den tid som återstod. Klockan halv tolv på natten satt jag sedan på en buss mot London, där jag försökte ta igen lite sömn (misslyckades såklart brutalt med den uppgiften, att kliva på en färja smockfylld med franska skolungdomar mitt i resan avbröt milt uttryckt skönhetssömnen). Men väl framme i den engelska huvudstaden gjorde inte bristen på vila särskilt mycket, då jag möttes av så pass trevliga människor på hostelet där jag satt och väntade på: 1) Att få checka in på rummet. 2) Min reskompis, Louise! (Do not get confused, Louise Johansson i detta fall, som var au pair i Bryssel i höstas. Alltså ingen jag är släkt med eller så.)
 

Resans höjdpunkter:

  • Phantom of the Opera på Her Majesty’s Theatre. Fick rysningar i hela kroppen när ledmotivet började spelas. Galen upplevelse. Skulle göra om det gånger hundra, utan tvekan. (Fast skulle förstås gå miste om tid till att gå på West End’s så många andra lockande uppsättningar)
  • Warner Bros Studio Tour: The making of Harry Potter (!) - No words needed. Amazingness personified. Tyvärr blev besöket onödigt stressat, hade kunnat stanna minst dubbelt så länge…
  • Roligt spontant biobesök med ett gäng från hostelet - såg ”The Grand Budapest Hotel” i en gammal teater omgjord till biosalong. Väldigt speciell film, riktigt bra och förvånansvärt underhållande!
  • Häng på Waterstone’s Piccadilly, satt och läste i timmar - trodde aldrig att jag skulle falla så handlöst för en bokaffär. Ge mig jobb där och jag säger aldrig någonsin upp mig.
  • Shoppingen. Jag är väl inte någon ”big spender” egentligen, men så mycket roligare det blir när man har tillgång till så många valmöjligheter. Detta jämfört med Bryssel - nu vill jag inte ens tänka på Sundsvall (säger det med glimten i ögat, älskar såklart min hemstad på många sätt och vis). När man kan välja mellan allt från flashiga butiker till att strosa omkring på Camden Market, då är jag med på noterna.
  • Guidad tur med fascinerande anekdoter och historier om Londons många sevärdheter, som jag gick på under min sista dag i staden, tillsammans med Amanda (återkommer till det senare). Detta var dock något som hade varit ännu mer värt att göra i början på resan!
  • Afternoon tea med Louise på The Crusting Pipe, snorgott te (vet inte om det är en bra beskrivning… men jag nöjer mig med det) med citron och ingefära, i kombination med den härliga varierande musikunderhållningen på restaurangens innergård = helt klart godkänt.
 
 
Efter check-in och Louises efterlängtade ankomst påbörjade vi äventyret med en promenad i Kensington Gardens, som låg precis vid vårt hostel:
(Jag hoppas ni inser att ni inte har något annat att vänta er nu än en rejäl bildbomb...)
 
Tama ekorrar is THE SHIT! (in a good sense, mind the language)
 
Eftermiddagssolen gjorde oss sällskap, vi tackade inte nej.
 
Torsdagens besök på Warner Bros Studio Tour - vi rullade in med denna!
(Sedan att vi nästan tog kål på oss själva springandes som galningar runt omkring Baker Street för att hitta busshållplatsen så att vi skulle slippa missa vår sjukt dyra och enda buss, det behöver vi inte prata så högt om. Denna bilden togs när vi kommit fram, och hade haft gott om tid att slappna av...)
 
Pretty perfect match. Skulle inte ha något problem att hålla hand med Rupert Grint... Just sayin'
 
The Great Hall - breakfast table settings!
 
Sjukt spännande att strosa runt bland all rekvisita, smått som stort - detta var något av det bästa, att få se de viktigaste karaktärernas trollstavar på nära håll. Sådana saker som man inte lägger märke till i filmerna, men som är superintressant att få sätta sig in i! Freak som jag är ville jag se allt, läsa all info, stå och glo så länge som möjligt... Men blev stoppad av vår deadline för att hinna med vår buss tillbaka, som vi samma dag insåg var satt till en specifik tid. Fanns noll marginal kring rundturen, ingen tid att slappna av, äta lunch eller spendera tid i souvenir-shopen: riktigt dåligt, om ni frågar mig.
För att återgå till trollstavarna, så tror jag min favorit var Hermiones stav. Enkel, men subtilt dekorerad med vackra mönster. Fanns många jättehäftiga dock, svårt att välja en...
 
Knackar på Gryffindors port!
 
Louise posar vid "The Knight Bus"
 
Lite intressant var det med mångas val av plats för fikapaus - Tom Riddle's gravsten, helt ok. No probs.
 
Vi hade turen att det under vårt besök pågick ett event som hette "Feathers and Flight" - vilket bland annat innebar att vi fick chansen att träffa flera av fåglarna som medverkade i filmerna! Detta var den absoluta höjdpunkten enligt mig (som inte helt okänt har lite av en "thing" för ugglor...). Här uppmanades besökarna att ta "Hedwig selfies", tillsammans med den skeptiska lilla ugglan Elmo, som var en av ugglorna som spelade Hedwig i filmerna. Kändisträff alltså, starstruck någon??
 
Jag, superexalterad över lite ögonkontakt med Elmo...
 
Number 4, Privet Drive! Where the magic happened (eller ja, inte den största delen av magin direkt)
 
Ett obligatoriskt provsmakande av butterbeer! Eller som det i den svenska översättningen heter, "honungsöl", vilket inte har någon som helst anknytning till smaken. Väldigt... spännande
 
"OHMYGODISSOFLUFF... wait, ISSOFREAKISHLYCUUUUTE"
Fågel Fenix baby birdie cutesie (jag dog) samt råttan Scabbers i bakgrunden
 
Hahahha, tell me I'm wrong, vi har väl alla våra minnen av denna trevliga varelse?
 
Dagens mest... intressanta upplevelse: titta upp i taket och inse, "Whoopsie, där hade de hängt upp Aragog, nejmen okej, här står jag kvar"
 
Diagon Alley: Do not ask
 
Utanför Eeylops Owl Emporium fick vi träffa på lite fler trevliga skådisar!
 
Haaaah dör, this tiny thing, tappade andan. Ugglan som spelade Pigwidgeon, det lilla som kom med i filmerna.
 
Till vänster: ugglan som spelade Errol, familjen Weasley's trötta gamla lappuggla
 
Häftiga modeller av skolgården...
 
...men inget slår detta. Det är svårt att greppa exakt hur mycket arbete som gått till denna omfattande modell av Hogwarts, man kan bara stå och beundra.
 
Haha STÖRSTA MISSTAGET i mitt liv: köpte en sådan här, provade en "vomit flavour" på bussen på väg tillbaka... Do. Not. Ever. Underestimate. the tastes of Bertie Bott's Beans. Man får vad man blivit lovad.
 
Fredag kväll mötte vi upp australiensiska au pairen Amanda som kommit från Bryssel för att sluta upp med oss under helgen! Efter en klassisk (och gigantisk) fish & chips tog vi en nattlig tur till Big Ben:
 
Efter en förmiddag på Camden Market (där Amanda inhandlade sin snygga hatt) behövde Louise ta sig till flygplatsen, och efter vårt avsked tog jag och Amanda oss iväg på den guidade turen i staden:
 
Bussen, ett viktigt inslag för att bilden ska kunna vara från London. Förutom att den innehåller Westminster Abbey då. Finns inte på så många andra ställen
 
Nöjda och trötta efter en spännande rundtur, lade oss ner i gräset i det soliga vädret, med Big Ben i bakgrunden
 
Skittles escape!!!
 
"You are my sunshiiiine, my only sunshiine ... Please don't take my sunshine away"
 
Avslutar med en classic touristy pic:
 
London, slutsats: så mycket att se, så mycket att göra, så lite tid. Skulle lätt kunna tänka mig att flytta dit, räcker inte med några semestrar för att uppleva allt som erbjuds där!
 
Nu är jag trött, ni som orkat läsa hela inlägget är förmodligen ungefär på samma nivå. Godnatt/fortsatt trevlig dag/puss och kram/osvosv
 
Bisous
/Therése
 


Kommentarer
A

Hej! Vem är denna Louise som är med på Harry Potter bilderna som ni tagit?

2015-04-06 @ 23:32:38





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0