Kusinerna lever livet i storstan!

...eller vad man nu korrekt benämner Bryssel som ;)
 
Som rubriken antyder hade jag för några veckor sedan ett kärt besök från hemtrakten, nämligen av min kusin, Fredrik! Cirka fem dagar hade jag på mig att lära honom allt jag kunde. Eller, åtminstone dela med mig av min (tveksamma) expertis på området Bryssel... 
 
Dagarna gick fort men vi hann med en hel del, både de mer vanliga turist-måstena men också sådant som var nytt även för mig! Under den första dagen fick Fredrik träffa delar av min värdfamilj och se mig "in action" när jag jobbade - alltså, hänga med mig och barnen under en helt vanlig barnvaktskväll (inkluderat en bilresa ut till NATO, där 12-åringen har sin simträning). Så efter en smygstart till sightseeing och en natts välförtjänt vila påbörjade vi sedan äventyret, jag var ledig från och med torsdagen då det var Kristi Himmelsfärd och familjen skulle resa bort några dagar.
 
Här, efter en dag av mycket rundvandrande i stan i sällskap av min tyska vän Hannah, slog vi oss ner på Coffee Company (oh, how I will miss you..) med deras farliga mjölkdrinkar. Någon paus behövs ju då och då i turistandet... 
Gatukonsten - något man vänjer sig så vid i den här staden, och som man nog kommer att sakna när man åker härifrån!
 
Inne på spejsiga Parlamentarium! Mitt andra besök här, och det är verkligen ett tips till alla som kommer till Bryssel. Det är helt gratis, ljudguide finns tillgänglig på alla EU-språk och de har otroligt mycket intressant information förmedlad via häftig teknik och interaktivt lärande! Den perfekta platsen att lära sig mer om EU - dess historia, hur det fungerar, samt medlemsländerna och deras invånare.
 
Fångad inne på serie-museet, "Centre Belge de la Bande Dessinée". 
Butter resa i tidsmaskinen!

Recognize this guy...?
Detta var en helt ny upplevelse för mig - har i och för sig besökt Hergé-museet (Tintin) tidigare, men på CBBD fick man lära sig så mycket mer om serier i allmänhet och om serietidningskulturen här i Belgien. Allt samlat i en fantastiskt vacker byggnad av Victor Horta!
 
Uninspired pose by the Atomium, livet är bra fint
Och bredvid Atomium: Mini-Europe! Även detta helt nytt för mig, en oväntat rolig upplevelse att promenera runt bland otroligt detaljerade miniatyrer av EU-ländernas mest ikoniska platser och byggnader. Bara en sådan sak som att se Grand Place uppifrån, för en gångs skull med sin "floral carpet" och med Eiffel-tornet i bakgrunden, det händer ju inte varje dag annars.
Här har vi lyckats klämma in ganska mycket på en och samma bild - glad turist med delar av Eiffel-tornet, triumfbågen, Atomium, Big Ben och Sacré-Cœur!
 
Vi hann såklart med mer än sådant som fastnade på bild, som en obligatorisk tripp till Neuhaus choklad-outlet, häng på Place Luxembourg en rätt död torsdagkväll (finns baksidor också med röda dagar), souvenir-shopping och filmkväll hemma i ett sällsynt tomt hus! Overall I rate these couple of days to be pretty well spent, hoppas min reskamrat kände detsamma?
Tack så mycket för den här gången Freddie, och så ses vi nog om några veckor igen!

I skrivande stund har jag bara en arbetsvecka kvar som au pair, och endast två veckor innan flyget går hem till Sverige. Känner mig minst sagt förvirrad.
 
Le temps, il passe trop vite... 
Therése


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0