En ovanligt händelselös helg

Det känns så konstigt att sitta här en lördagmorgon och inte ha en enda plan för helgen, något som för mig förr brukar vara mer än vanligt är nu något jag glömt bort nästan helt. Mina enda planer nu är att jag ska iväg och shoppa, både lite saker och kläder (bör kanske tillägga att jag inte köpt ett enda plagg i Frankrike/Schweiz hittills (om man inte räknar med att jag beställde från ASOS en gång). Min helg kommer alltså bestå av shopping och städning - vilken helg! Innan jag gör mig klar och åker iväg så tänkte jag berätta kortfattat om vad som har hänt sen förra helgen.
 
Igår satt jag barnvakt åt ett norsk familj som Ida känner. Kollade på Sagan om ringen med en 8-åring, som jag sedan fick läsa om antikens Rom för, kändes aningen för blodigt och informativt för att var en godnattsaga. Kvällens upptäckt var att jag förstod mer norska än jag trodde, men inte tillräckigt för att det skulle bli en avslappnad stämning...
 
Förra lördagen var det extremt varmt (det är varmt varje dag numer, en riktig värmebölja som byts av med åska och skyfall då och då). Hannah hade huset för sig själv så hon bjöd in till ett poolparty. När jag anlände några timmar sent blev jag chockad över att ingen befann sig i poolen, detta blev dock ganska klart när några klev i lite senare - det var iskallt! Som vanligt vande man sig vid temperaturen efter ett tag och det var faktiskt inte kallt. Det var en väldigt avslappnad dag, och då jag kände av en förkylning tog jag det extra lugnt och åkte hem vid 18-tiden för att orka med morgondagens planer.
 
Kaaaallt!
På söndagen klev jag upp tidigt och körde till Nyon, därifrån hoppade jag på ett tåg till Lausanne. Där mötte jag Ida och Petra och hoppade sedan på ett tåg till Basel. Det var även denna dag väldigt varmt och vi kände inte alls för att leka turister när vi anlände till Basel, anledningen till varför vi åkte dit var på grund av att vi skulle kolla på Mamma Mia-musikalen (engelska originalet)! Vi började vistelsen med att ligga och vila i skuggan, sedan köpte vi varsin frozen yoghurt (första gången för mig). Efter ett snabbt besök på turistbyrån bestämde vi oss för att promenera mot teaterhuset för att åtminstone uppleva staden lite. Vi slutade dock strandade på Starbucks med varsin frappucino innan vi bestämde oss för att ta spårvagnen resten av vägen. Musikalen började 14.30 och var klart kl 17. Den var riktigt bra, med väldigt passande skådespelare. Lite förvånad över att det var så likt filmen, kalla mig blåst men hade tänkt att berättelsen skulle vara annorlunda, tror dock att det var ca 3 låtar som inte var med i filmen. 
 
Vi gick därefter ut i värmen och hoppade på spårvagnen, klev av när vi närmade oss tågstationen och letade efter någonstans att äta middag. Vi hamnade tillslut (nej, inte på McDonalds) på en hotellrestaurang/pizzeria och delade på två pizzor då pizzor i Schweiz kostar minst 140kr styck. Blev lite chokad över att dessa pizzor var godare än den sista jag åt i Italien! Trötta och mätta hoppade vi åter på spårvagnen och klev av vid tågstationen. Kl 19.03 klev vi på vårt tåg hem till Genève. Vi fick dock dela på oss i Biel då Petra och jag behövde byta i Lausanne för att ta våra tåg hem, medan Ida kunde ta sitt direkt till Genève (inte alls rörigt). På mitt tåg till Nyon träffade jag mot alla odds på Emelie och Hencca som var på väg hem från Interlaken, så jag gav dem en skjuts hem.
Turister i Basel

Äntligen stavade någon mitt namn fel
Musikaltaggade
På måndagen var det ju Pingst, och här nere är det fortfarande en röd dag så jag var ledig. Denna dag stod en liten bergsbestigning på programmet, nämligen La Dôle i Schweiz. Jag blev upphämtad längs vägen av Ida och Petra och sedan körde vi upp till "toppen", där började sedan en svettig och alldeles för tröttsam vandring för en förkyld tjej med dålig kondis. Blev omkörda av barnfamiljer ett antal gånger och när vi tillslut nått skuggsidan så damp vi ner i gräset och jag började göra en maskroskrans (bör tillägga att maskrossäsongen här tog slut för över en månad sedan, så ni förstår att vi var på lite högre höjder). När jag färdigställt min krans fortsatte vi sista biten upp på toppen, där blev det lite fotograferande innan vi slog oss ner med utsikt över Genèvesjön och de franska alperna och åt salta kex (man tager vad man haver). Sedan var Ida och Petra badsugna så vi började vandringen ner. Hur konstigt det än låter så är det minst lika ansträngande att vandra nerför som uppför, efter ungefär halva vägen gled jag i gräset och föll på något konstigt sätt över mina egna fötter. Detta resulterade i en svullen vänsterfot och högerknä, som tur var klarade jag av att gå hyfsat bra så vi tog oss tillslut ner och kunde åka hem. Jag blev avsläppt vid min bil medan de andra åkte till Nyon för att bada, resten av dagen blev som ni förstår inte särskilt produktiv för min del.
D E L F - Vad blir det? - DELF!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0