Examensresultat och lyckosam nationaldag

Igår affischerades resultaten från franskaexamen på skolan där jag tagit franskalektioner, så på eftermiddagen åkte jag till Ferney enbart för att kolla om mitt namn fanns med på listan. Med andan i halsen stannade jag framför dörren och såg genast mitt namn på listan. Jag hade alltså klarat min franskaexamen och har nu ett diplom som bevis på min franskanivå som är giltig resten av mitt liv! Inte nog med det så gick jag även in och fick ett "prestationsintyg", och det visade sig att jag fått hela 79,50/100 poäng! Behöver jag säga hur lycklig jag var på vägen tillbaka hem?
Fick sluta lite tidigare på kvällen så jag åkte direkt och hämtade upp Ida, sedan bar det av emot Aubonne och nationaldagsfirande.
 
När vi kom fram till den lilla staden satt det svenska flaggor lite överrallt. Själva firandet skedde i Château d'Aubonne (Aubonnes slott) som är beläget på en kulle mitt i staden. Vi var redan en halvtimme sena så vi smög in i folksamlingen och lyssnade på en operasångare som sjöng några låtar och sedan fortsatte den konstigaste gudstjänsten jag varit på. Efter "flagghissning" och nationalsången gick Ida och pratade med en fotbollsmamma (hon har couchat barnlag) och med små odds hade jag redan träffat denna kvinna när jag var på en körövning för lucia i julas. Vi blev sedan visade in i en stor sal där det bjöds på köttbullar, korv med bröd, ost och vin (såklart). Jag och Ida slog oss ner på varsin stol och avnjöt vår "svenska" mat och analyserade folksamlingen som alla såg ut att komma från Östermalm (lite finare, lite bättre).
 
Snart var det lottdragning så vi satt på spänn och hoppades att vi skulle vinna varsin matkorg från IKEA. Första vinsten som lottades ut var vinflaskor, och Ida vann faktiskt en. Sedan följde vi vinst efter vinst som blev utlottad, och till vårt stora förtret blev det inga matkorgar för vår del. När näst sista vinsten ropades ut hoppade Ida upp från sin stol. Då hade hon, på samma lott som hon vunnit vinflaskan, även vunnit en hotellnatt för två på ett femstjärnigt hotell i franska Jurabergen inklusive frukost och golf! Precis innan vinnarnumret ropades ut sa vi att om vi vann skulle vi bjuda varandra - så om två veckor ska vi leva lyxliv för en helg - kan inte fatta det! 
Vi kunde inte hålla oss för skratt vid tanken på att vi av alla skulle på lyxhotell och golf!


Kommentarer
Bo Granlund

Grattis till betyget! Jag behöver lite hjälp men en operatext när du kommer hem.
Kul med golfhotellet oxo, det blir att dsmma av golfsvingen och gå en runda där, eller?:-)

2014-06-14 @ 07:37:05





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0