Scotland - Aberdeen

Efter 3 heldagars barnvaktande och en vilodag är det äntligen dags, nu ska jag på bästa sätt försöka att berätta om förra veckans resa till Skottland. (Inser såhär i efterhand att inlägget kommer bli rätt långt)
 
Natten mot tisdagen sov jag traditionsenligt över hos Jessica efter att ha spenderat kvällen på Crosslink. Blev en tidig start på dagen då jag tog mitt pick och pack och gick till bussen (till skillnad från i julas lyckades jag hoppa på rätt buss till flygplatsen). Väl på flygplatsen mötte jag upp finska Roosa som jag bara träffat en gång innan för att planera inför resan. Visst var det lite nervöst då vi egentligen inte kände varandra men vi fungerade väldigt bra ihop. Efter att ha köpt lite schweizisk choklad (ska berätta varför) och ätit frukost begav vi oss till gaten. Eftersom vi inte bokade flygresan gemensamt satt vi på olika platser i planet men jag tror det var bra att vi både fick lite egentid för att ladda upp inför resan. 
 
När vi landat i Skottland tog en shuttlebuss från flygplatsen in till Edinburgh tågsstation Waverly. Där hämtade vi ut våra tågbiljetter till Aberdeen, handlade lite mat och satte oss i Princes Street Gardens och njöt av solen och ljudet från säckpipa (snacka om klychigt). Vi tog en liten tur runt parken, sedan gick vi tillbaka till tågstationen och kring 14.45 hoppade vi vårt försenade tåg mot Aberdeen - the granite city. Resan tog drygt 2 timmar och vid 17.20 hade vi anlänt och exhalterade och nervösa gick vi för att möta Ross, vår skottska värd under vår vistelse i Aberdeen. Jag fick uppfattningen att han var ganska blyg, och inte riktigt Couchsurfing-typen, men å andra sidan var han otroligt snäll och hjälpsam och det var jättekul att får träffa någon som faktiskt var från Skottland. Medan Roosa och jag packade upp våra saker lagade han middag åt oss. Situationen var lite märklig då ingen av oss egentligen kände varandra, men trevligt hade vi. Roosa visade Ross sina foton hon tagit i Edinburgh, bland vilka Ross reagerade på att hon tagit en bild på en soptunna (med en bild av Edinburgh på). Detta startade en ironisk konversation om hur Roosa gillade soptunnor, som under resans gång blev mer och mer seriös. Senare på kvällen gick vi tillsammans med Ross, hans rumskamrat och hans kompis till en pub för att kolla på en fotbollsmatch. Det blev en hel del prat och biljardspelande under kvällen, men vi drog oss tillbaka rätt tidigt då de skulle jobba nästa dag. 
 
Efter en kall natt i en sovsäck som fick mig att minnas den svenska sommarens tältning, klev vi upp för vår första dag i Aberdeen. På schemat stod 1. Köpa Irn Bru (skottsk läsk) 2.Leta upp turistinformationen 3. Äta frukost 4. Besöka fiskebyn Footdee och stranden 5. Besöka universitetscampuset. Vi lyckades åstadkomma allt detta och det blev en väldigt lång promenad kan jag säga. Stranden var fantastisk, för en finska och en svenska som är van vid att bo nära havet var synen av den mils långa stranden minst sagt underbar! Vi gick vidare mot universitetsområdet och det var nog det finaste jag sett, sedan besökte vi den sprillans nya bibloteksbyggnaden som även den var fantastisk. Efter en lång promenad tillbaka till lägenheten blev det sedan en lugn kväll hemma. Vi köpte haggis och skottska köttfärspajer till middag, haggis var verkligen över förväntan! Innan vi gick och lade oss sa vi hejdå till Ross som vi inte skulle träffa mer. Han fick små chokladkaniner (de vi köpte på flygplatsen) som en liten symbol för vår tacksamhet. 
 
Nästa dag begav vi oss först till Aberdeens botaniska trädgård, som egentligen inte var något särskilt, men det kändes som ett bra avslut på vår vistelse. Sedan gick vi tillbaka till centrum och jag gick lös på Primark (skämt å sido, jag köpte ett par nya jeans och leggings). Strosade runt en sista gång i Aberdeen, besökte ett häftigt café/bokhandel som hette Books & Beans och inhandlade lite färdkost. Sist men inte minst gick till lägenheten och packade ihop våra saker och strax före kl 15 satte vi oss på tåget tillbaka till huvudstaden.
 
Bilder kommer i ett senare inlägg, för er som är otåliga ligger de flesta redan uppe på Facebook.


Kommentarer
Jonna

Soptunnor, min själsfrände! Jag brukar knäppa kort på soptunnor som är extra fina. Arbetsskadad! Hahahaha!

Åh, jag smakade Irn Bru i somras! Lite udda.

2014-03-21 @ 21:27:28
URL: http://yonnalicious.blogspot.se





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0