Naval Parade och skrämmande valresultat

Igår var det "marinparad" i staden Vevey i Schweiz - Nicole, Vanessa och jag hade bestämt oss för att åka dit!

Efter en liten promenad längs med sjön åt vi lunch, och Nicole och jag var såklart tvungna att provsmaka glass eftersom vi tagit på oss uppdaget att kora Schweiz godaste glass i sommar. Jag tog hasselnöt och jordgubb och den gelaton var farligt god, 4/5 utan tvekan.
Här närmar sig födelsedagsbarnet kajen - båten "Savoie" fyller 100 år
Vi var såklart tvungna att åka med den
Ja men, "let's take a selfie"
Sammanlagt detog 6 (stora) båtar i paraden
Sedan delades det ut biologiskt nedbrytbara ballonger, vår båt fick gröna ballonger
Har jag tur så hittar någon min ballong och postar kortet till mig och jag har chans att vara med i en utlottning, woho! Stor chans? Njaa...
Efter ca 1,5 timmes väntan fick vi äntligen säga adjö till våra ballonger!
Caption: 99 luftballons/Let it go
Här är ett litet klipp från gårdagen:

Jag är väldigt nöjd över att vi valde att åka båt istället för att sitta längs vattnet då det höll på väldigt länge + att vi fick vara med och släppa ut ballongerna! Sedan gick vi en liten sväng i stan innan vi satte oss i bilen tillbaka till Frankrike. Kvällen spenderades i min ensamhet framför valvakan på SVT Play, väldigt intressant att följa processen men jag fruktar för Europas och Sveriges framtid med succén för så många främlingsfientliga partier. Att rasistiska Front National blev Frankrikes största parti med 25% av rösterna gör att de har mer representater i EU-parlamentet än Sverige sammanlagt - jag blir ju mörkrädd! Att Feministiskt Initiativ kom med var såklart en lättnad men det kommer behövas mer än så för att stoppa denna hemska trend...

Au pairen som fyllde 21 år

Som jag skrev tidigare så firades min födelsedag på tisdagkväll med restaurangbesök här i Gex. Det var lite krångligt att få ihop det så att så många som möjligt kunde komma och tillslut blev vi bara 4 till middagen.
Jessica, jag, Rhian och Erin
Födelsedagbarnet och fikavärden
Nicole, jag, Erin och Vanessa
I onsdags på min faktiska födelsedag jobbade jag ju heldag så jag spenderade dagen med mina flickor. På eftermiddagen hade jag lovat dem bio så först köpte vi varsin bakelse istället för tårta och sedan gick och såg Rio 2 i 3D.
Eftersom jag varit så fokuserad på franskaprovet så har den här helgen varit rätt lugn då jag inte hunnit planera in så mycket. På lördagkväll åkte jag in till Nyon för att umgås med Rhian och Nicole, Rhian är inte en au pair utan bor i Nyon och har precis som jag en delad lägenhet. Vi lagade mat och kollade på Champions League-finalen som slutade med vinst för Real Madrid till Rhians lättnad, sedan spelade vi spel med hennes schweiziska rumskompis så det var tur att vi alla pratar franska. Först spelade vi Carcarsonne som faktiskt var rätt kul när jag väl förstod hur det fungerade, och avslutningsvis spelade vi Pictionary (Gissa&Rita) som var prefekt att spela efter midnatt då vi alla var övertrötta. Roligaste var när Rhian trodde att moroten hennes rumskamrat ritade var en explosion! Eftersom jag hade planer för söndagen tackade jag nej till att sova över och åkte hem kl. 1 för att hinna vila upp mig inför den kommande dagen, mer om detta kommer i nästa inlägg.

London calling (correction: called)

Blir helt galet avundsjuk när jag läser Louises blogginlägg (mer specifikt ser bilderna) från Interlaken-resan - inte riktigt någon överraskning, med tanke på min förkärlek till de schweiziska bergslandskapen... Och alla andra vackra vyer, för den delen. Men sedan tänker jag att jag kan ju inte hålla på och sura för det, jag har ju faktiskt också rest lite! Sedan att jag skjuter upp dokumentationen av det är en helt annan femma... Strunt samma, säger man "bättre sent än aldrig" kan man komma undan med vad som helst. Tror jag.

När jag återvänt till Bryssel efter avresan från Genèves flygplats en tidig morgon i slutet av april, hade jag en knapp dag på mig att packa om inför nästa äventyr, att försöka färdigställa så många ansökningar som möjligt för praktikplatser till hösten, samt att ladda upp batterierna under den tid som återstod. Klockan halv tolv på natten satt jag sedan på en buss mot London, där jag försökte ta igen lite sömn (misslyckades såklart brutalt med den uppgiften, att kliva på en färja smockfylld med franska skolungdomar mitt i resan avbröt milt uttryckt skönhetssömnen). Men väl framme i den engelska huvudstaden gjorde inte bristen på vila särskilt mycket, då jag möttes av så pass trevliga människor på hostelet där jag satt och väntade på: 1) Att få checka in på rummet. 2) Min reskompis, Louise! (Do not get confused, Louise Johansson i detta fall, som var au pair i Bryssel i höstas. Alltså ingen jag är släkt med eller så.)

Resans höjdpunkter:

• Phantom of the Opera på Her Majesty’s Theatre. Fick rysningar i hela kroppen när ledmotivet började spelas. Galen upplevelse. Skulle göra om det gånger hundra, utan tvekan. (Fast skulle förstås gå miste om tid till att gå på West End’s så många andra lockande uppsättningar)
  • Warner Bros Studio Tour: The making of Harry Potter (!) - No words needed. Amazingness personified. Tyvärr blev besöket onödigt stressat, hade kunnat stanna minst dubbelt så länge…
  • Roligt spontant biobesök med ett gäng från hostelet - såg ”The Grand Budapest Hotel” i en gammal teater omgjord till biosalong. Väldigt speciell film, riktigt bra och förvånansvärt underhållande!
  • Häng på Waterstone’s Piccadilly, satt och läste i timmar - trodde aldrig att jag skulle falla så handlöst för en bokaffär. Ge mig jobb där och jag säger aldrig någonsin upp mig.
  • Shoppingen. Jag är väl inte någon ”big spender” egentligen, men så mycket roligare det blir när man har tillgång till så många valmöjligheter. Detta jämfört med Bryssel - nu vill jag inte ens tänka på Sundsvall (säger det med glimten i ögat, älskar såklart min hemstad på många sätt och vis). När man kan välja mellan allt från flashiga butiker till att strosa omkring på Camden Market, då är jag med på noterna.
  • Guidad tur med fascinerande anekdoter och historier om Londons många sevärdheter, som jag gick på under min sista dag i staden, tillsammans med Amanda (återkommer till det senare). Detta var dock något som hade varit ännu mer värt att göra i början på resan!
  • Afternoon tea med Louise på The Crusting Pipe, snorgott te (vet inte om det är en bra beskrivning… men jag nöjer mig med det) med citron och ingefära, i kombination med den härliga varierande musikunderhållningen på restaurangens innergård = helt klart godkänt.

Efter check-in och Louises efterlängtade ankomst påbörjade vi äventyret med en promenad i Kensington Gardens, som låg precis vid vårt hostel:
(Jag hoppas ni inser att ni inte har något annat att vänta er nu än en rejäl bildbomb...)

Tama ekorrar is THE SHIT! (in a good sense, mind the language)

Eftermiddagssolen gjorde oss sällskap, vi tackade inte nej.

Torsdagens besök på Warner Bros Studio Tour - vi rullade in med denna!
(Sedan att vi nästan tog kål på oss själva springandes som galningar runt omkring Baker Street för att hitta busshållplatsen så att vi skulle slippa missa vår sjukt dyra och enda buss, det behöver vi inte prata så högt om. Denna bilden togs när vi kommit fram, och hade haft gott om tid att slappna av...)

Pretty perfect match. Skulle inte ha något problem att hålla hand med Rupert Grint... Just sayin'

The Great Hall - breakfast table settings!

Sjukt spännande att strosa runt bland all rekvisita, smått som stort - detta var något av det bästa, att få se de viktigaste karaktärernas trollstavar på nära håll. Sådana saker som man inte lägger märke till i filmerna, men som är superintressant att få sätta sig in i! Freak som jag är ville jag se allt, läsa all info, stå och glo så länge som möjligt... Men blev stoppad av vår deadline för att hinna med vår buss tillbaka, som vi samma dag insåg var satt till en specifik tid. Fanns noll marginal kring rundturen, ingen tid att slappna av, äta lunch eller spendera tid i souvenir-shopen: riktigt dåligt, om ni frågar mig.
För att återgå till trollstavarna, så tror jag min favorit var Hermiones stav. Enkel, men subtilt dekorerad med vackra mönster. Fanns många jättehäftiga dock, svårt att välja en...

Knackar på Gryffindors port!

Louise posar vid "The Knight Bus"

Lite intressant var det med mångas val av plats för fikapaus - Tom Riddle's gravsten, helt ok. No probs.

Vi hade turen att det under vårt besök pågick ett event som hette "Feathers and Flight" - vilket bland annat innebar att vi fick chansen att träffa flera av fåglarna som medverkade i filmerna! Detta var den absoluta höjdpunkten enligt mig (som inte helt okänt har lite av en "thing" för ugglor...). Här uppmanades besökarna att ta "Hedwig selfies", tillsammans med den skeptiska lilla ugglan Elmo, som var en av ugglorna som spelade Hedwig i filmerna. Kändisträff alltså, starstruck någon??

Jag, superexalterad över lite ögonkontakt med Elmo...

Number 4, Privet Drive! Where the magic happened (eller ja, inte den största delen av magin direkt)

Ett obligatoriskt provsmakande av butterbeer! Eller som det i den svenska översättningen heter, "honungsöl", vilket inte har någon som helst anknytning till smaken. Väldigt... spännande

"OHMYGODISSOFLUFF... wait, ISSOFREAKISHLYCUUUUTE"
Fågel Fenix baby birdie cutesie (jag dog) samt råttan Scabbers i bakgrunden

Hahahha, tell me I'm wrong, vi har väl alla våra minnen av denna trevliga varelse?

Dagens mest... intressanta upplevelse: titta upp i taket och inse, "Whoopsie, där hade de hängt upp Aragog, nejmen okej, här står jag kvar"

Diagon Alley: Do not ask

Utanför Eeylops Owl Emporium fick vi träffa på lite fler trevliga skådisar!

Haaaah dör, this tiny thing, tappade andan. Ugglan som spelade Pigwidgeon, det lilla som kom med i filmerna.

Till vänster: ugglan som spelade Errol, familjen Weasley's trötta gamla lappuggla

Häftiga modeller av skolgården...

...men inget slår detta. Det är svårt att greppa exakt hur mycket arbete som gått till denna omfattande modell av Hogwarts, man kan bara stå och beundra.

Haha STÖRSTA MISSTAGET i mitt liv: köpte en sådan här, provade en "vomit flavour" på bussen på väg tillbaka... Do. Not. Ever. Underestimate. the tastes of Bertie Bott's Beans. Man får vad man blivit lovad.

Fredag kväll mötte vi upp australiensiska au pairen Amanda som kommit från Bryssel för att sluta upp med oss under helgen! Efter en klassisk (och gigantisk) fish & chips tog vi en nattlig tur till Big Ben:

Efter en förmiddag på Camden Market (där Amanda inhandlade sin snygga hatt) behövde Louise ta sig till flygplatsen, och efter vårt avsked tog jag och Amanda oss iväg på den guidade turen i staden:

Bussen, ett viktigt inslag för att bilden ska kunna vara från London. Förutom att den innehåller Westminster Abbey då. Finns inte på så många andra ställen

Nöjda och trötta efter en spännande rundtur, lade oss ner i gräset i det soliga vädret, med Big Ben i bakgrunden

Skittles escape!!!

"You are my sunshiiiine, my only sunshiine ... Please don't take my sunshine away"

Avslutar med en classic touristy pic:

London, slutsats: så mycket att se, så mycket att göra, så lite tid. Skulle lätt kunna tänka mig att flytta dit, räcker inte med några semestrar för att uppleva allt som erbjuds där!

Nu är jag trött, ni som orkat läsa hela inlägget är förmodligen ungefär på samma nivå. Godnatt/fortsatt trevlig dag/puss och kram/osvosv

Bisous
/Therése

Breathtaking Interlaken

Nu när Bern-resan är dokumenterad tänkte jag berätta lite om Interlaken-resan som organiserades av LiNK förra helgen.

Klockan 7.15 på lördag morgon samlades vi vid tågstationen i Nyon och klev på bussen som skulle ta oss till Interlaken (tyska som betyder mellan sjöar) en stad som ligger i kantonen Bern och ca 2,5 timmar med buss från Genèvesjön. Eftersom jag hade lite dåligt samvete att jag åkte på resan trots att jag kände att jag egentligen borde stannat hemma och pluggat franska så parade jag ihop mig med min tyska vän Vanessa som hade samma bekymmer, vi bestämde att vi skulle hålla ihop under helgen och vara "franska-buddies".

När vi först kom fram till vårt hostel och delat in oss i rummen och njutit av utsiken blev det en promenad till mataffären följt av en lunch i solen.
Vanessa och Trinity
Därefter gav vi oss av ett gäng som skulle hyra kajaker, vi missade vår buss vilket innebar ett litet stopp intill en av de vackra sjöarna.
Tyska Hannah och jag
Här skulle vi paddla, hur vackert?
Redo att bege mig ut i det kalla vattnet - nej, jag är inte alltid lika snygg...
Efter 2 timmar i det kalla vattnet med en blöt (och ut- och invänd) våtdräkt
Vi missade även bussen tillbaka så vi fick vänta 1 timme på nästa
När vi kom hem jag jag blöt och trött, tog en dusch och sedan var vi ett stort gäng som gick ut och åt middag.

En sak stod på schemat för söndagen - hajk!

En bussresa och kabinlift senare hade vi denna utsikt
Några hade snöbollskrig i värmen
Jessica delade med sig av lite filosofiska tankar
Snart var det dags att slå sig ned och avnjuta en picknick med otrolig utsikt
Svensk selfie
Gissa filmen!?
Kopuss
Avslutar med en söt tjej med en ännu sötare kattunge i knät
Många timmar, skavsår och ömma fötter senare satte vi oss utmattade på bussen hem efter en magisk helg i vackra Schweiz!

We got Berned!

Så, nu tar vi det från början. Första helgen i maj åkte jag med Greta och Sanna till den schweiziska huvudstaden Bern.

Vi tog tåget fredagkväll och couchsurfade hos en tysk tjej tills söndagkväll. Om jag ska sammanfatta Bernvisiten med några ord skulle det nog bli mysig huvudstad och bra sällskap. Bern är utan tvekan den lugnaste huvudstad jag besök, väldigt litet centum (Bern är inte ens bland landets tre största städer) och hade kunnats besökas på en dag. Jag är dock glad att vi var där hela helgen då vi även fick tid till att vila och ta igen oss, och söndagens fantastiska väder var ju heller inte helt fel. Tänkte väl mest låta bilderna tala för sig själva då jag inte känner mig så talför.

Vår värd hade ett projekt att alla som surfade hos henne skulle skriva "Hej" på sitt eget språk på hennes vägg med hjälp av ett "klisterpapper"
Köpte ingredienser och lagade egen middag - tagliatelle med spenatsås
Jag posade med min nyinförskaffade (svarta) schweiziska armékniv - bra köp!
På söndagen var det en gigantisk loppmarknad i stan, häftigt men alldeles för stort för min smak
Parlamentsbyggnaden
Björnarna Finn och Björk
Party animals
Mötte en läskig katt i botaniska trädgården
Blev smått förälskad i origamin som hängde i vår värds fönster
På tåget hem - typisk vy över Genèvesjön

Jag har återerövrat mitt liv!

Igår skrev jag sista delen av min franskaexamen (hör- och läsförstålse samt skriftlig produktion) och i tisdags gjorde jag min muntliga produktion (argumentativt tal + diskussion) så nu kan jag äntligen gå tillbaka till att tänka på mitt liv och uppdatera bloggen igen.

Oroade mig mest inför den mutliga delen då jag vet att det är min svaghet, men jag måste säga att jag ändå är nöjd med det jag sa, även om det inte var tillräckligt långt. Igår mötte jag upp med Vanessa och Jana (två tyska au pairer som också skulle skriva provet) kl 12 fastän provet inte började förrän 13.20. Vi resonerade så att det var bättre att dela fruktan än att sitta hemma och försöka plugga och oroa sig, och på så sätt kunde vi sitta och prata på franska och stötta varandra inför den kommande utmaningen. Själva provet skedde i en sal på det internationella gymnasiet i Ferney, inte alls lika högtidligt som jag föreställt mig, ganska likt nationella provet faktiskt. 30 minuters hörförståelse, 1 timmes läsförståelse och 1 timmes skrivande. Alltsammans gick väldigt fort, jag rustade mig med öronproppar (inte inför hörförsåelsen förstås) och är i efterhand evigt tacksam över att jag alltid har med dem i ryggsäcken!

Nu kan jag inte göra så mycket mer än att avvakta, den 6 juni affischerar de resultaten, dvs. vilka som klarade provet. För att klara provet måste man få minst 50 av 100 möjliga poäng, man kan få totalt 25 poäng per delövning.

Golden anniversary!

Idag är det min gyllene årsdag (Golden Anniversary som man säger i USA då jag fyller 21 den 21:a).

För att fira mötte jag igårkväll upp med Rhian, Erin och Jessica i Gex för middag. Vi åt lokala specialiteter så att jag hade ont i magen resten av kvällen. Efter middagen promenerade vi hem till mig och jag slängde in en kladdkaka i ugnen och vispade grädde. Till efterrätten kom även Vanessa och Nicole, och Rhian blev tvungen att åka hem. Det blev en mysig tillställning med kladdkaka, grädde och bär, och viktigast av allt - fina vänner!

Tänker uppdatera mer ikväll eftersom jag jobbar hela dagen. Här kommer några bilder från gårdagens firande:

Röstat och klart!

Känns sjukt att tänka att om en vecka är jag mitt inne i franskaexamen. På tisdag har jag muntlig produktion och på torsdag ar resten (dvs. hör- och läsförståelse samt skriftlig produktion) och mitt emellan firar jag min 21-årsdag på onsdagen. Firar och firar är kanske att gå lite till överdrift, jobbar ju hela dagen och kommer knappast känna att det finns något att fira innan torsdagens prov är över.

Idag har varit en produktiv dag. Det första jag gjorde efter att jag lämnat tjejerna på skolan var att köra hem till Ida. Därifran sprang jag till bussen for att ta mig in till Genève for att uträtta några ärenden. Först ut stod röstning inför Europaparlamentet. Letade upp Svenska konsulatet som låg i centrala Genève, där hamnade jag i ett litet väntrum men en skärm. Stod där bakom en stund och låtsades vara världsvan (fast egentligen stod jag bara och förbrilt letade efter eventuella informationspapper som kunde hjälpa mig att bekräfta mitt beslut). När jag fyllt i valblanketten och varsamt stoppat ner det i kuvertet blev jag inkallad till rummet intill (dessa två rum utgjorde det svenska kunsulatet). Jag gav henne en kopia på mitt röstkort och visade mitt pass, sedan var det klart. Hade väl kanske tänkt att min premiärröstning skulle kännas aningen mer högtidlig, men jag har ju alltid riksdagsvalet att se fram emot härnäst. Ångrar dock lite att jag inte tog någon selfie (nej, jag är inget fan av detta ord).

Därefter hoppade jag på en spårvagn och hoppades att jag skulle hitta rätt, jag skulle nämligen lämna in ett formulär till Genèves natur- och lantbruksdepartement. Detta för att vi skulle få tillåtelse att använda en offentlig picknick-plats till vårt midsommarfirande. Killen som jag pratade med verkade dock lite färbryllad och undrade om vi skulle ha picknick, så jag håller tummarna på att jag får klartecken snart.

Sist men inte minst gick jag till tågkontoret i tågstationen för att höra mig för om tåget till Milano som jag och en tjej planerat att ta då vi ska åka till Comosjön (Italien) över Kristi Himmelsfärd. Fick lite panik då han jag pratade med konstaterade att det bara fanns en enda möjlighet kvar då allt annat var fullbokat. Så nu har jag precis bokat 1 klass tågbiljetter till Milano!

Efter min Genèvevistelse tog jag bussen tillbaka till Ida och blev bjuden på god lunch (kände mig lagomt bortskämd). Hann inte så mycket mer än att äta upp innan jag var tvungen att åka vidare till franskalektionen som denna vecka börjar en halvtimme tidigare än vanligt. Så 2,5 timmes franska senare var det bara att hålla ut, hade dessutom bestämt att jag skulle sitta barnvakt ikväll så slutade inte förrän kl 22.

Förlåt för ett inte särskilt inspirerande inlägg, det är bara det att det händer en hel del nu som jag gärna vill dokumentera. Jag hoppas ni har förståelse för det, bare with me.

Sol à tous - tous au sol

Här i lägenhet pågår det öppet hus-fest sedan kl 14. Hade väl egentligen inte tänkt sitta instängd på rummet men insåg hur konstigt det var för mig att smälta in i sammanhanget - släkt och vänner varav majoriteten av dem jag aldrig träffat kommer för att fira en kvinna på 60+ hos vilken jag bor. Nej, jag klarar helt enkelt inte av dessa situationer, tror dock inte precis att någon saknar mitt deltagande men jag blev ändå lite känslomässigt instabil då jag verkligen inte kunde känna vad jag borde göra.

Mitt på dagen åkte Nicole och jag på ett litet äventyr. Vi hade nämligen anmält oss som volontärer till att plocka skräp i Schweiz. Vi mötte upp ett gäng människor i Nyon och åkte gemensamt till ett shoppingcenter med en skog i närheten. Där gick vi ett varv och plockade reda på allt skräp vi fick syn på. På 1,5 timmes promenad samlade vi ihop 370 liter diverse skräp, 40 liter PET- och glasflaskor, 35 liter aliminium och stålskrot, 2 navkapslar, 1 plakat i kartong och 1 bilbatteri(!). Vi hade extremt tur med vädret - hela morgonen blåste det storm ute, men när det var dags att börja plocka skräp kom solen fram och värmde samtidigt som vinden avtog. När vi hade plockat klart och tagit gruppfotot började det ösa ner regn (inte nådigt för fem öre!), det om något måste väl kallas tur med vädret?

Jag har länge varit förtjust i tanken på att göra exakt detta; att i gemensam trupp rensa upp i naturen. Organisationen heter Sol à tous - tous au sol och betyder ungefär jord åt alla - alla till jords. För mig var detta otroligt tillfredsställande, är det någon som vet ifall det finns någon liknande organisation i Sundsvallsområdet? Om inte är jag verkligen frestad till att starta upp en!

Swedish Culture Night i bilder

Gårdagens Eurovisionkväll blev en succé. Vi livestreamade BBC's sändning (skulle dock vilja kolla på SVT's också) med projektor och lokalen passade verkligen perfekt för syftet. Det blev dock rätt tydligt att intresset för Eurovision inte är lika stort bland andra kulturer - efter att alla bidrag framförts började de flesta dra sig hemmåt  (hur kan man kolla på Eurovision utan att se vem som vinner!?). Nya Zeeländska Freya som aldrig sett Eurovision tidigare uppskattade dock denna europeiska musiktävling. På tal om vinnarlåten får jag väl medge att låten i sig inte var någon favorit, men Conchitas sångröst är riktigt bra och budskapet hen förmedlar om jämlikhet är otroligt viktigt. Just därför blev jag lite besviken när folk lade kommenterar på att denne har skägg eller att det inte går att könsbestämma hen osv. Vad har det för betydelse? I övrigt anser jag att Europa röstade ovanligt bra detta år!

Här kommer en bildbomb från torsdagskvällen

Före och efter utklädning

Pippi skuttar in till "Här kommer Pippi Långstrump"
En mindre smidig viking gör entré med "När vindarna viskar mitt namn"
Lucia skrider in till "Sankta Lucia"
Vikingen berättar om när hon blev utvald till Medelpads Lucia 2012
Pippi instruerar koreografin till Små grodorna
Femkamp - kolasnören
Mariekexvissling
Potatislopp
Pricka pennan i flaskan
Så många fina människor på denna bild <3

EUROVISION SONG CONTEST 2014

Sitter i lugn och ro och lyssnar på Debussy på grund av att jag började skriva om honom i min franskaläxa. Dagen har bestått av lägenhetsstädning då hon som äger lägenheten ska ha öppet hus imorgon då hon fyllde år i veckan. Har även varit ut på en liten springtur så nu kan jag med gott samvete njuta av lördagskvällen.

Snart börjar det bli dags för att dra sig ner till Nyon då vi ska ha Eurovisionkväll. Jag hade från början idén om att bjuda ett gäng tjejer förutom oss svenskar som vanligtvis kollar på Eurovision, men de sista dagarna har evenemanget blivit större och större och jag skulle tro att vi blir ca 25 pers som ska livestreama Eurovision från The Hub!

Några av finallåtarna jag gillar (ganska många i år):
Armenien - All Alone
Norge - Silent Storm

Svenska gänget + fina Hencca på Culture Night

We did it!

Godmorgon allesammans! Swedish culture night är äntligen över och jag kan pusta ut. Kvällen blev verkligen lyckad även om det inte kom precis så många som vi räknat med. Jag kan berätta mer i ett senare inlägg!

Idag ska jag eventuellt sitta barnvakt åt en svensk familj, resten av dagen ägnar jag förhoppningsvis till att plugga franska och ikväll blir det troligtvis grekisk filmkväll hos Jessica.

En utslagen och hungrig viking

Påsk i gränslandet

Blir alltid så förvirrad när jag ska prata om den här resan: "Jo alltså, jag var och hälsade på min syster i Schweiz, eller vänta Frankrike... Alltså jag flög till Schweiz men vi bodde sedan på den franska sidan... Och sedan åkte vi lite... fram och tillbaka"
Kort sagt, ytterst förvirrande men ack såå trevligt ändå. Ser att min syster redan har satt er in i de flesta händelserna, och det väldigt utförligt (själv har jag glömt att jag ens har en blogg), så jag hade bara tänkt slänga in några av mina bilder från dessa fina dagar. Voilà:

Haha, måste säga att denna tar hem charmpriset
Promenad längs vattnet (i Rolle?)
Snubblade nästan in i ett svanbo, inte sånt där som känns superbekvämt!
Utsikt över staden (i Aubonne? Ja det märks ju hur förvirrad jag var under resan...)
Kul väg
Utsiktsplats vid tulpanfestivalen i Morges:

Övar oss i konsten att ta familjeselfie - inte helt tokigt resultat, am I right? Lite lagom spretigt sådär
Helt klart kreativa blomsterarrangemang som ställts upp, here's my favorite: "The Pacman"
I Voltaires trädgård...
... och så slottet, where the magic happened
Utsikten från vårt B&B
Genève: Vi kom, vi såg (FN), vi försökte hitta något att göra, överhuvudtaget... Vi misslyckades
Inne på botaniska trädgården i Genève, mest för att fly undan kylan
Vår fantastiskt schweiziska (förutom att den tekniskt sett låg i Frankrike) fjällrestaurang, dit vi gick två kvällar i rad
Raclette - the real way!
Lookin' fab på en (vänta - schweizisk eller fransk?) bergstopp (nja, topp är väl att överdriva, avsats kanske är mer korrekt... fast låter inte alls lika coolt)
Yes, spana in Mont Blanc! Helt sjuk utsikt egentligen, svårt att förstå hur folk bor här utan att freaka hela tiden, "ahhmahgad issobjotifuuul"
Här övade vi oss i konsten att fota med självutlösare (bara ännu ett sätt att ta selfies)

Tack för oss, Sundlund over and out!
/Therése

En svensk vecka

Jo, jag var faktiskt till Bern i helgen, känner dock inte att jag har tid att berätta om vår vistelse i Schweiz huvudstad än.

Min lediga vecka är fullspäckad då vi är i full gång med att planera inför torsdagens "Swedish Culture Night" som verkligen är ett heltidsjobb. Idag har jag och Ida varit på IKEA och införskaffat oss svensk mat, vi hämtade upp Emelie och satt sedan hos Ida och planerade och åt bananpannkakor. Imorgon ska Ida och jag baka lussebullar och på torsdagkväll smäller det!

Kan dock inte förmå mig att sluta tänka på franskaprovet som närmar sig, känner mig inte alls redo men hittar inte motivationen att plugga. Känner att jag måste ta en sak i taget, så efter torsdagen ska jag fokusera på franskan.

Det händer så mycket den här perioden, det är mindre än 2 månader kvar av mitt au pair-äventyr och det kommer att gå otroligt fort.

En glad tjej i Bern

57 arbetstimmar senare...

Igår hade vi födelsedagsmiddag för Nicole i Nyon. Skjutsade Erin, Nicole och Hencca till Nyon där vi mötte upp Emelie och hennes lillasyster som var på besök. Vi åt på italienska restaurangen Croix Verte, lite senare kom även Rhian för att gratulera födelsedagsbarnet.

Förutom gårdagens middag har jag känt mig rätt isolerad och tömd på energi den här veckan. När jag slutar jobbet ikväll kl 19 åker jag direkt till Nyon för att ta tåget till Bern. Åker tillbaka på söndag och har sedan en veckas ledigt!

Här är chokladbollarna som vi bakade i onsdags