Röstat och klart!

Känns sjukt att tänka att om en vecka är jag mitt inne i franskaexamen. På tisdag har jag muntlig produktion och på torsdag ar resten (dvs. hör- och läsförståelse samt skriftlig produktion) och mitt emellan firar jag min 21-årsdag på onsdagen. Firar och firar är kanske att gå lite till överdrift, jobbar ju hela dagen och kommer knappast känna att det finns något att fira innan torsdagens prov är över.
 
Idag har varit en produktiv dag. Det första jag gjorde efter att jag lämnat tjejerna på skolan var att köra hem till Ida. Därifran sprang jag till bussen for att ta mig in till Genève for att uträtta några ärenden. Först ut stod röstning inför Europaparlamentet. Letade upp Svenska konsulatet som låg i centrala Genève, där hamnade jag i ett litet väntrum men en skärm. Stod där bakom en stund och låtsades vara världsvan (fast egentligen stod jag bara och förbrilt letade efter eventuella informationspapper som kunde hjälpa mig att bekräfta mitt beslut). När jag fyllt i valblanketten och varsamt stoppat ner det i kuvertet blev jag inkallad till rummet intill (dessa två rum utgjorde det svenska kunsulatet). Jag gav henne en kopia på mitt röstkort och visade mitt pass, sedan var det klart. Hade väl kanske tänkt att min premiärröstning skulle kännas aningen mer högtidlig, men jag har ju alltid riksdagsvalet att se fram emot härnäst. Ångrar dock lite att jag inte tog någon selfie (nej, jag är inget fan av detta ord).
 
Därefter hoppade jag på en spårvagn och hoppades att jag skulle hitta rätt, jag skulle nämligen lämna in ett formulär till Genèves natur- och lantbruksdepartement. Detta för att vi skulle få tillåtelse att använda en offentlig picknick-plats till vårt midsommarfirande. Killen som jag pratade med verkade dock lite färbryllad och undrade om vi skulle ha picknick, så jag håller tummarna på att jag får klartecken snart.
 
Sist men inte minst gick jag till tågkontoret i tågstationen för att höra mig för om tåget till Milano som jag och en tjej planerat att ta då vi ska åka till Comosjön (Italien) över Kristi Himmelsfärd. Fick lite panik då han jag pratade med konstaterade att det bara fanns en enda möjlighet kvar då allt annat var fullbokat. Så nu har jag precis bokat 1 klass tågbiljetter till Milano! 
 
Efter min Genèvevistelse tog jag bussen tillbaka till Ida och blev bjuden på god lunch (kände mig lagomt bortskämd). Hann inte så mycket mer än att äta upp innan jag var tvungen att åka vidare till franskalektionen som denna vecka börjar en halvtimme tidigare än vanligt. Så 2,5 timmes franska senare var det bara att hålla ut, hade dessutom bestämt att jag skulle sitta barnvakt ikväll så slutade inte förrän kl 22. 
 
Förlåt för ett inte särskilt inspirerande inlägg, det är bara det att det händer en hel del nu som jag gärna vill dokumentera. Jag hoppas ni har förståelse för det, bare with me.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0