Jag har återerövrat mitt liv!

Igår skrev jag sista delen av min franskaexamen (hör- och läsförstålse samt skriftlig produktion) och i tisdags gjorde jag min muntliga produktion (argumentativt tal + diskussion) så nu kan jag äntligen gå tillbaka till att tänka på mitt liv och uppdatera bloggen igen.
 
Oroade mig mest inför den mutliga delen då jag vet att det är min svaghet, men jag måste säga att jag ändå är nöjd med det jag sa, även om det inte var tillräckligt långt. Igår mötte jag upp med Vanessa och Jana (två tyska au pairer som också skulle skriva provet) kl 12 fastän provet inte började förrän 13.20. Vi resonerade så att det var bättre att dela fruktan än att sitta hemma och försöka plugga och oroa sig, och på så sätt kunde vi sitta och prata på franska och stötta varandra inför den kommande utmaningen. Själva provet skedde i en sal på det internationella gymnasiet i Ferney, inte alls lika högtidligt som jag föreställt mig, ganska likt nationella provet faktiskt. 30 minuters hörförståelse, 1 timmes läsförståelse och 1 timmes skrivande. Alltsammans gick väldigt fort, jag rustade mig med öronproppar (inte inför hörförsåelsen förstås) och är i efterhand evigt tacksam över att jag alltid har med dem i ryggsäcken!
 
Nu kan jag inte göra så mycket mer än att avvakta, den 6 juni affischerar de resultaten, dvs. vilka som klarade provet. För att klara provet måste man få minst 50 av 100 möjliga poäng, man kan få totalt 25 poäng per delövning. 


Kommentarer
Jonna

Wohoooooo! =)

2014-05-25 @ 09:27:38
URL: http://yonnalicious.blogspot.fr



Anna

Öronproppar är helt underbart. Så skönt att plugga in dem i öronen och höra hur alla störande ljud stängs ute. Själv har jag nästan jämt öronproppar både när jag plugga och sover. Koncentrerar mig så mycket bättre när det är tyst och lär mig snabbare. Har öronproppar på mig oavsett om jag sitter hemma, på skolan eller i en tyst läsesal på biblioteket.

Samma sak när jag sover. Utan öronproppar ligga jag och letar efter störande ljud. Med öronproppar på somnar jag på en gång och sover så mycket djupare och bättre.

Har du något tips på sköna öronproppar? Ibland får jag lite ont i öronen av de vanliga gula som jag brukar ha.

Svar: Mina öronproppar heter Killnoise, de är skapade för att utesluta oljud så alltså inte allt ljud. Jag får också ont i öronen av dem efter ett tag, men inte så farligt. Jag själv har dålig koncentrationsförmåga så borde egentligen använda öronproppar oftare än jag gör. Hoppas du hittar några som passar - testa Apoteket!
Therése & Louise

2014-05-27 @ 21:47:18



Anna

Killnoise öronproppar har jag också. Dock tycker jag att de dämpar för lite för sova eller plugga med. Dock är du hur bra som helt på konsert, uteställen, bio, spinningpass och andra ställen med hör på tok för volym. Jag har rätt känsliga öron så har jag inte öronproppar så får jag lätt ont i den av hög volym. Rätt skönt med öronproppar så man slipper få tinnitus. Tycker dessutom att jag hör bättre med öronproppar i när det är hög volym. Kan även tipsa om killnoise-propparna om man inte tycker om att få vatten i öronen när man simmar eller badar. Fungerar riktigt bra till det med. Sen syns de ju heller inte att man har dem på sig. Får leta vidare efter sovproppar. Kanske finns några sköna på apoteket.

2014-06-03 @ 19:28:40





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0