Sol à tous - tous au sol

Här i lägenhet pågår det öppet hus-fest sedan kl 14. Hade väl egentligen inte tänkt sitta instängd på rummet men insåg hur konstigt det var för mig att smälta in i sammanhanget - släkt och vänner varav majoriteten av dem jag aldrig träffat kommer för att fira en kvinna på 60+ hos vilken jag bor. Nej, jag klarar helt enkelt inte av dessa situationer, tror dock inte precis att någon saknar mitt deltagande men jag blev ändå lite känslomässigt instabil då jag verkligen inte kunde känna vad jag borde göra.
 
Mitt på dagen åkte Nicole och jag på ett litet äventyr. Vi hade nämligen anmält oss som volontärer till att plocka skräp i Schweiz. Vi mötte upp ett gäng människor i Nyon och åkte gemensamt till ett shoppingcenter med en skog i närheten. Där gick vi ett varv och plockade reda på allt skräp vi fick syn på. På 1,5 timmes promenad samlade vi ihop 370 liter diverse skräp, 40 liter PET- och glasflaskor, 35 liter aliminium och stålskrot, 2 navkapslar, 1 plakat i kartong och 1 bilbatteri(!). Vi hade extremt tur med vädret - hela morgonen blåste det storm ute, men när det var dags att börja plocka skräp kom solen fram och värmde samtidigt som vinden avtog. När vi hade plockat klart och tagit gruppfotot började det ösa ner regn (inte nådigt för fem öre!), det om något måste väl kallas tur med vädret?
 
Jag har länge varit förtjust i tanken på att göra exakt detta; att i gemensam trupp rensa upp i naturen. Organisationen heter Sol à tous - tous au sol och betyder ungefär jord åt alla - alla till jords. För mig var detta otroligt tillfredsställande, är det någon som vet ifall det finns någon liknande organisation i Sundsvallsområdet? Om inte är jag verkligen frestad till att starta upp en!


Kommentarer
Jonna

Wow, vilket engagemang!

2014-05-17 @ 09:55:25
URL: http://yonnalicious.blogspot.se





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0