En regnig dag i Lausanne

Kvart i elva tog jag och Sara (svenskan - alias) tåget till Lausanne. Min värdmamma hade dagen innan köpt ett half fare-kort så nu kommer jag att kunna åka tåg för halva priset under resten av min vistelse i Schweiz. Att åka till Lausanne kostar med rabattkortet ca. 45 kr, och typ 50 kr till Genève, tidsmässigt tar det ca 25 minuter till Lausanne och 30 till Genève.
 
När vi kom fram regnade det floder så vi började vandra uppöver de tvära gatorna i jakt på någonstans att äta. Tillslut hamnade vi på en skum pizzeria där vi delade på en god svamppizza (det är tydligt på matpriserna att Schweiz är ett dyrt land). Vi fortsatte sedan i regnet, virrade omkring tills vi hittade en matbutik. Där bunkrade vi på oss godis och jag köpte även en adapter så nu kan jag äntligen ladda min laptop! Utan att vi förstod hur så hittade vi tillbaka till gatan vi började på, och där bestämde vi oss för ett café där vi tog varsin capuchino. Regnet gav sig aldrig riktigt och vid 15-16-tiden hade vi vandrat ner till tågstationen igen. Vi fixade ett half-fare kort till Sara och hoppade sedan på första bästa tåg mot Genève. När vi åkt ett tag började vi märka att tåget åkte förbi stationer och vi förstod snart att vårt tåg inte skulle stanna på vår station. Som tur var stannade det i Nyon (en stad 10 minuter ifrån), så vi fick vänta ca 30 minuter på nästa tåg. På den tiden hann vi hitta skolan där vi eventuellt kommer att ta franskakurser, så lite tur i oturen ändå. Väl framme följde Sara med mig hem i väntan på skjuts.
 
Idag ska familjen åka och hälsa på mammans bror, och jag ska njuta av ledigheten. Ska koka lite havregrynsgröt (som tilll koncistensen är mer som havrekornsgröt) och sedan åka och hämta Sara i hennes by.
 
Jag är medveten om att jag är dålig på att lägga upp bilder men nu när jag har min laptop igen ska jag försöka bli bättre på det!


Kommentarer
Jonna

Vadå för franskakurser? Tell more!

Svar: Au pair-familjen ska tillhandahålla (betala för) au pairens språkkurser. Jag har fortfarande inte bestämt vilken kurs jag ska ta, om jag ska ta B2 eller C1 (har för tillfället nivå B2) och utifall jag ska ta kurser för ett helt år eller bara några månader :)
Therése & Louise

2013-08-28 @ 11:38:45
URL: http://yonnalicious.blogspot.fr





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0