första advent

Barnvaktandet på lördagkvällen blev som förväntat inte särskilt ansträngande. Vi åkte till McDonalds då de tjatat efter det under veckan. Förvånades över hur dyrt McDonalds är här, till och med i Frankrike som ändå är billigare än Schweiz. Flickorna åt såklart inte särskilt mycket och råkade göra så de heller inte fick några leksaker men de verkade nöjda och glada bara över restaurangupplevelsen. Väl hemma svidades det om till prinsessklänning och sedan kollade vi en stund på "The Golden Compass" som är en av deras favoritfilmer. Läste en liten saga och fick stanna i rummet tills jag märkte att de somnat kl 21. Sedan smög jag ner och kokade upp varm choklad och satte mig och kollade på Mary Poppins (fanns inte så många vuxenfilmer). Det slog mig hur trött jag var då jag snart inte kunde hålla ögonen öppna men kl 24 gick jag upp och inväntade föräldrarnas hemkomst. Blev dock lite senare än tänkt och efter en liten tupplur i gästrummet var de hemma kl 02.30. 
 
Morgonen efter vaknade jag av mig själv vid kl 7 och efter många om och men orkade jag tillslut kliva upp ur sängen för att åka iväg till Ferney, möta upp min finlandssvenska vän Fanny och ta bussen till Ekumeniska Centret i Genève där svenska kyrkan höll en första adventsgudstjänst kl 10. Allting kändes väldigt svenskt och efteråt blev det kyrkfika med lussebulle och pepparkaka. Även svenska Anna var med och tillsammans promenerade vi tillbaka till Ferney för att upptäcka den franska författaren Voltaire's boendeort. Anledningen varför han valde Ferney var på grund av sin närhet till Schweiz så om han någon gång skulle få problem med mydiheterna kunde han bara pallra sig över gränsen och vara i säkerhet. Lunchade på ett libanesiskt ställe men väldigt god mat och en rolig man bakom disken som gav oss gratis bröd. Började samtala med en plastikkirurg som satt vid bordet brevid och ville diskutera samhällsstruktur och skatt i Sverige, han var inte imponerad av det svenska systemet. 
 
Senare mötte vi upp Sanna och satte oss på ett öppet kafé, beställde varm choklad och spelade kort. På kvällen åkte jag hem till Fanny och vid kl 21 åkte vi in och såg nya Hunger Games på franska. Jag har inte läst böckerna men förstod ändå väldigt bra, är tacksam över att jag lyckats upprätthålla min franska så pass bra tros att jag nästan aldrig använder den numera. 
 
Påväg att korsa gränsen till Frankrike
Libanesisk lunch - mums!


Kommentarer
Jonna

Man blir stolt över sig själv när man förstår fransk tv/film utan text :')

2013-12-02 @ 22:18:09
URL: http://yonnalicious.blogspot.se





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0