Tre veckors utvärdering

Igårkväll var det precis 3 veckor sedan jag anlände hit till huset i Rolle, därför tänkte jag skriva en liten utvärdering om mina intryck och känslor hittills.
 
Som au pair är det väldigt lätt att känna sig ensam. Även om du bor hos en familj så tillhör du fortfarande inte familjen. Om man som jag bor i en mindre stad där det inte finns så många andra au pairer och inte så många aktiviteter att hitta på (förutom att gå omkring i stan och köpa mat) så kan man snabbt bli uttråkad. Jag tycker om familjen och jag har det nog väldigt bra jämfört med många andra au pairers sysslor. Mina två barn gör alltid som de blir tillsagda (ibland tar det dock lite längre tid) och stretar nästan aldrig emot. De är duktiga i skolan och enligt mig mogna för sina respektive åldrar på 7 och 9 (vilket var ett problem för mig i början då jag tänkte att de kanske var självständigare än vad de faktiskt var).
 
Mina sysslor hemma känns det fortfarande inte som att jag har fått in någon rutin på. Ångstrykjärnet är förmodligen trasigt så mina 2 timmars strykning i veckan har inte riktigt börjat än, 2 timmars städning har jag heller inte riktigt börjat med men tror vi gick igenom städning förra tisdagen så kanske ska spika in tisdagar som städdag. De övriga sysslorna är i samband med barnen och det är väl de som jag genomför regelbundet (hjälper till med läxor, övervakar dem och skjutsar dem till aktiviteter).
 
För att summera dessa tre veckor måste jag nog säga att de varit bra, men gått otroligt långsamt - det känns som en evighet sedan jag lämnade Sundsvall. Detta faktum gör att jag såklart funderar på hur det kommer att vara att stanna här 11 månader, kommer det inte att kännas fruktansvärt långt? Det finns oändliga möjligheter på vad man kan göra när man bor i Schweiz med tanke på att avstånden till utflyktsmål och andra länder är relativt korta, men det är sådant man måste göra på helgen eftersom att man jobbar på veckorna. Jag har bestämt mig för att när jag varit här i 2 månader, alltså typ 19:e oktober, så kommer jag förhoppningsvis ha landat i min situation och kunna tänka klart angående resten av min vistelse i Schweiz.
 
Detta blev ett ganska osammanhängande inlägg med alla mina tankar om min nuvarande situation. Vad tycker ni läsare om inläggen förresten? Vill gärna höra om ni har några förslag på förbättring?


Kommentarer
Jenny

Superbra inlägg Louise! <33

2013-09-09 @ 23:38:29



Grön

Jag tycker att det är jättebra att du skriver av dig och får dels avstånd från och dels perspektiv på vad det är som händer och hur du känner. Det är jätteviktigt att du känner efter hur du känner och var du är i hela den här resan. Bra också att sätta upp ett litet "mål" men var inte för noggrann med det där datumet, det kanske dröjer till den 25e!
Kramar från Stockholm!

2013-09-10 @ 11:02:07



Jonna

Ha också i åtanke på vad som skulle hända om du åker hem igen. Har du någon sysselsättning, eller kommer det bli långsamt och tomt i Sverige också?

2013-09-11 @ 10:17:19
URL: http://yonnalicious.blogspot.fr





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0