Treasure hunt in Geneva

Känner att i och med att jag uppdaterar lite mer frekvent än min kära syster så har jag kanske inte så höga krav på att skriva grammatiskt korrekt. Ska bara ge er en liten sammanfattning av hur jag har det för tillfället.
 
LiNK-mötet i torsdags var över förväntan. Kändes så skönt att åter igen få träffa en stor skara människor som var i samma situation som en själv. Vi lekte lära känna varandra-lekar och lyssnade på information om organisationen som leds av ett amerikanskt par. Anmälde mig också till en helgutflykt i början av oktober då vi ska åka till Zermatt (vid berget Matterhorn, Tobleroneberget). Så himla vacker!
 
Franskalektionen jag var på i fredags var inget att hänga upp i julgranen. Jag och en amerikansk man hade båda missat första lektionen, resten av klassen bestod av 3 medelålders kvinnor och en medelålders man. Lektionen gick ut på att muntligt svara på frågor om och diskutera en text om media, inte särskilt exhalterande. Själva språknivån var väl ganska bra anpassad till min egen, men jag kände mig så otroligt malplacerad att jag inte riktigt deltog i diskussionerna. Sen var det enda vi gjorde under lektionen att prata om den där texten, och prata franska gör jag ändå varje dag hemma, så jag har ingen drivkraft till att komma tillbaka nästa vecka. Dessutom så kostar tågbiljetten ca 50 kr tur och retur, vilket tyvärr känns som slöseri på mina pengar.
 
Resten av fredagen var påfrestande. Fick en massa uppgifter av mamman när jag kom hem vid lunch vilket ledde till att jag inte fick någon ledig tid alls den dagen eftersom jag var tvungen att kliva upp vid 7.30 för att åka på fransklektionen. När barnen kom hem efter kl 15 var det bara att hoppa in i bilen och åka iväg till ponnyridningen. När vi kom hem gjorde vi läxor och promenerade ner till lekplatsen och skateparken (gissa vilket barn som var på vilket ställe?). Efter att ha förberett middagen gick jag till tåget för att möta upp Sara och Vera (tjejen från Lithauen). Vi åkte till IKEA där vi köpte på oss svenska godsaker (de har nu även lösgodis!). Det hade blivit ett missförstånd då jag trott att vi skulle äta middag tillsammans där, men jag var den enda som inte ätit. Slutade med att jag fick en stor portion köttbullar och potatismos som jag åt med mina två vegetarian-vänner. 
 
Om jag skulle behöva berätta gårdagen i detalj skulle jag somna framför datorn, men åkte iallafall till Genève för en "skattjakt" som organiserats av några andra au pairer. Vi var ca 45 stycken au pairer som deltog och delades in i 10 lag. Jag hamnade med 4 tyska tjejer (sjukt många tyska au pairer här) och en finsk som jag träffat tidigare. Skattjakten gick ut på att ta kort (ofta gruppbilder) på olika ställen runtom i Genève för att upptäcka staden. Personligen är jag ingen höjdare på grupparbete men tycker ändå vi lyckades ganska bra.
Här till exempel skulle vi ta en gruppbild framför "flower clock". 
Här framför "Reformation Wall"
Vi fick i uppdrag att ta gruppbilder framför 2 st H&M, 2 st Starbucks och 2 st Mc'Donalds. Tjejen som tog den här bilden visade sig också vara en au pair som följde med oss i slutet på skattjakten (vilka är oddsen!?).
Starbucks!
Avslutar med vår "kreativa bild" på finska Line. Vi skulle ta en bild i Genèvesjön, och för att bli av med alla svanar och änder som höll till i vattnet gick vi en bit bort och kastade snacks i vattnet för att locka dem därifrån för att kunna ta bilden, så himla konstigt!
 
Vi vann dock inte och kom ca 25 minuter sent till återsamlingen kl 16, men vi hade roligt iallafall. Efteråt drog vi iväg ett gäng och köpte mat som vi sedan åt i Parc de Bastions. Sjukt bra grej är att det finns Wi-Fi i många av Genèves parker!


Kommentarer
Jonna

Kan inte säga så mycket mer än WOW!

2013-09-16 @ 22:44:35
URL: http://yonnalicious.blogspot.fr





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0