Bryssel - dag 2

Eftersom att dagens planer inkluderade ett besök på en chokladoutlet valde vi att äta en enkel frukost på ett "kafé" mittemot hotellet, det blev en croissant/pain au chocolat och en kopp te. Kafékedjan heter Exki och säljer mycket ekologisk mat och dryck, jag hoppas att det sprider sig till andra delar av Europa, gillade verkligen deras koncept.

Efter frukost begav vi oss till tunnelbanan med ett stopp på matbutiken där vi inhandlade vatten och plastpåsar (ni får snart veta varför). Resan tog oss en bit utanför stadskärnan och vi promenerade sedan över stadsgränsen för att komma till Neuhaus chokladoutlet som ligger i Vlezenbeek (fråga mig inte hur det uttalas). När vi kom in i butiken började det genast att vattnas i munnen - outleten har nämligen provsmakning av majoriteten av chokladen och pralinerna som säljs. Sakta men säkert lärde vi oss tricket.

1. Plocka upp pralinen 2. Ta en liten tugga 3. Avgöra om innehållet var fast eller kladdigt 4. Om fast - diskret låta pralinen glida ner i väskan (och påsen), om kladdigt - äta upp den eller dela med sig (beroende på hur god den var).
Slog nog rekord i hur länge man kan gå omkring i butiken och bara provsmaka, det kändes dock i hela kroppen när vi gick därifrån - trodde nästan att jag svettades choklad medan vi promenerade i solen tillbaka till tunnelbanan. Magarna var fortfarande inte helt återställda när vi kom tillbaka till centrum, och när Therése nämnde att det fanns ett ställe som sålde smoothies på färsk frukt kände vi genast att det var vår lunch. Gick längs med shoppinggatan som (som alltid) slog Genève mätt i hur trevlig den kändes. In i en galleria där vi tillslut nådde Guapa och jag fick min smoothie gjord på passionsfrukt, mango och ingefära om jag inte missminner mig. Min förkylning blev bara värre och värre och det tog verkligen på krafterna att vandra omkring i en storstad med en ömmande hals och tungt huvud. Det blev iallafall en rejält tur förbi Bryssels mindre charmiga kvarter innan vi anlände till Parc Royale som var vårt mål.
Sedan promenerade vi ner till hotellet igen och återhämtade oss, något som vat mycket välbehövligt för min del. Från början var inte inte så glada att ha blivit placerade i ett hotellrum på sjätte våningen, när hissen endast gick till våning 5. Men utsikten var verkligen magisk så den där sista trappan gjorde inte så mycket när allt kom omkring.
När vi laddat upp batterierna (och ätit lite halvätna chokladpraliner) åkte vi ut till Atomium (som Therése redan skrivit om i sitt inlägg) och tog lite bilder framför det blinkande monumentet.
Därefter åkte vi in till stan igen för att äta middag. Det tjänade verkligen att googla på bra matställen innan för när vi nådde restauranggatan försökte folk locka in oss till just deras resturang för varje steg vi tog. Chez Léon hade fått goda recensioner och vi var mer än nöjda av både läget, maten och servicen. På menyn stod såklart Bryssels nationalrätt(?) moules frites (musslor och pommes frites)
Då vi inte blivit alldeles för mätta på musslorna bestämde vi oss för att avsluta kvällen på Haägen-Dazs-kafét intill hotellet. Ett gott avslut på en lång (och extra god) dag.