Bryssel ur ett annat perspektiv

Nu är jag som ni kanske förstår hemma från Bryssel. Staden som innan jag åkte för mig inte betydde någonting annat än EU och brysselkål.
 
Det första som slog mig var hur nära det låg Schweiz, efter bara 30 minuter i luften var det dags för landning. Här har jag gått och tänkt att jag bor långt ifrån min syster då vi i själva verket bara bor 1 timmes flygresa ifrån varandra, nästan som Sundsvall till Stockholm. Under tågresan från flygplatsen till centrum gick det också upp för mig att Bryssel kanske var aningen större än Genève, visst hade jag förstått att Bryssel var lite större, men  194,458 mot Bryssels 1 048 491 invånare var jag inte beredd på. När jag senare började vandra runt i staden märkte jag också hur mycket charmigare och intressantare än Genève den är.
 
Tyvärr hade jag dragit på mig en förkylning samma dag som jag kom, så när jag hittat till hotellet och checkat in blev det ett par timmars vila på rummet i väntan på Therése. När vi vid lunchtid möttes upp utanför hotellet bar det genast av ut till förorten där Therése familj bor. Där överfölls jag med pussar av familjen lurviga valp Leo. Fick en liten rundtur i huset och därefter promenerade vi och lämnade av Leo hos släktingar till familjen. Vi tog buss och metro tillbaka till stan och mötte upp pappa. När vi installerat oss på rummet blev det turistande i form av Manneken Pis, belgiska våfflor och Grand Place. Då jag inte var särskilt pigg pga. förkylningen så ville jag inte äta  någon brakmiddag, vilket förde oss till en lite thairestaurang där jag fick lite kycklingsoppa för min ömma hals. Därefter gick vi till konserten som Therése bokat och fastän jag var trött och hängig var det ändå en fantastiskt bra konsert som sprudlade av glädje, väldigt inspirerande! Nöjda och trötta promenerade vi sedan tillbaka till hotellet och laddade upp inför fredagen.
 
Au pair-systrarna återförenade framför hotellet i Bryssel
Therése skämdes nog lite över turisterna (oss) på Grand Place
Frossade våfflor framför Manneken Pis
Jag var nöjd över att ha fått min soppa
Gabby och de andra djuren
Grand Place var upplyst och vackert


Kommentarer
Jonna

Hur äter man våfflorna när de har så mycket grädde på sig!?

Svar: Haha, det var inte det lättaste kan jag erkänna!!
Therése & Louise

2014-04-02 @ 00:51:45
URL: http://yonnalicious.blogspot.se





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0