Påsk i Schweiz - del 2

På fredagen vaknade vi upp som prinsessor i vår svit i Grilly. Vädret såg inte särskilt lovande ut så vi tog god tid på oss att kliva upp och gå ner och äta frukost. Vi bestämde oss för att åka till Chatêau de Voltaire Ferney då det öppnat för säsongen. Trädgården var förvånansvärt dåligt underhållen men det var ändå lite intressant att se vart Voltaire bodde under sina senare och viktigaste levnadsår.
 
Därefter promenerade vi in till centrum och drack varsin varm choklad på Café de Soleil. Sedan åkte vi mot Gex, men tog en omväg förbi CERN för sakens skull. Efter ett stopp på matbutiken Carrefour åt vi lunch/middag på crêperiet Jeu de l'Oie i Gex. Vi åkte en snabbis till lägenheten och packade ihop lite grejer som mamma skulle ta med sig tillbaka till Sverige innan vi kl 17 begav oss till familjens hus för att dricka te. Det var verkligen speciellt att ha mamma och Therése på min "arbetsplats" och att de fick uppleva relationen som jag skapat med mina små tjejer. Vi gav dem varsitt påskägg och föräldrarna fick hjortronsylt, renstek och en svensk deckare (på engelska). Vi gjorde tidig kväll och åkte tillbaka till vårt B&B för att ha myskväll. Den innehöll bland annat en schweizisk chokladkanin, lite tv-tittande, frågespel, massage, en hårklippning med nagelsax och ett bad (jag blev extremt sugen på att ta ett bad i badkaret). Vi behövde verkligen spendera lite kvalitetstid tillsammans.
 
Dagen efter (påskafton) vaknade vi upp till soligt väder, vi åt frukost och packade ihop våra saker då det var sista natten där. Efter frukost tackade vi för oss och körde mot Ferney. På vägen stannade vi till på Jardiland (ungefär som Plantagen) eftersom det även är en djuraffär. Det har så fruktansvärt söta kaniner, marsvin, hamstrar, möss och illrar (ja illrar!). Efter att jag och Therése stått och fnittrar och fotat djuren i ungefär en halvtimme lyckades vi tillslut slita oss och fortsätta mot Feney.
 
Vi tog bussen in till Genève och stannade vi FN-torget, åkte vidare till Planpalais och en gigantisk loppmarknad men vädret var verkligen inte på vår sida. Vi tog bussen till botaniska trädgården, det blåste kallt och vi som planerat att äta picknick fick problem att hitta ett ställe i lä där vi kunde slå oss ned. Det blev en mindre trevlig picknickstund, innan vi gick ner till vattnet för att ta båten öven sjön. Såklart så var båtarna inställda då det blåste för mycket vilket resulterade i en lång och kylig promenad in till centrum. Där tog vi tramen till gamla stan och letade efter ett mysigt kafé men det fanns verkligen ingenting! Vi kom tillslut ner till shoppinggatan men inte heller där fanns någonstans att slå sig ner. Till vårt stora förtret hamnade vi på Starbucks (som man alltid gör då det finns ca 6 stycken i centrala Genève). Vi var verkligen besvikna och jag kunde än en gång konstatera vilken dålig stad jag tycker det är, nu har jag även två till medlemmar i "hata Genève-klubben". Det är egentligen konstigt men jag har aldrig sett charmen i Genève, de flesta jag känner verkar inte ha någonting emot staden men om jag själv fick bestämma skulle jag aldrig mer åka dit, det finns verkligen ingenting som lockar! 
 
Less tog vi bussen tillbaka till Ferney och körde sedan till Gex där vi hade planer på att åka till restaurangen som ligger en bit upp i bergen. Då det var lördagkväll var vi lite skeptiska till om vi skulle få ett bord då vi inte bokat men när vi kom dit kl 19 var vi de första gästerna! Vi njöt verkligen av den mysiga restaurangen som påminde om en svensk fjällstuga. Mamma och Therése beställde den schweisiska rätten Raclette och jag själv tog en tartiflette som är som en potatis och ostgratäng och den jag valde innehöll Morbier och en speciell korv. Medan vi väntade på maten gick vi ut på parkeringen och fotade utsikten då restaurangen verkligen har ett fantastiskt läge. Maten var otroligt god och vi tog gott om tid på oss att äta. Vi bestämde oss för att köpa en efterrätt att dela på och hittade en perfekt - tre sorters crème brûlée. Förutom att det tog lite tid att få notan så var det en fantastisk matupplevelse! 
 
Vi åkte sedan till Divonne där vi skulle spendera de sista två nätterna, hotellet hade inte fått några höjdarrecensioner men det var verkligen inget fel på det (till min stora lättnad).
 
Vårt B&B - Les lumières de Genève
Utanför Voltaires "slott
Crêpes i Gex
Påsk = choklad
Så här såg vårt sov/badrum ut
Här höll jag på att smälta bort i det varma vattnet
Påskafton
Vaknade till ett till synes fint väder
Jag var inte på humör för att fotografera i Genève så här kommer bilder från restaurangen som får avsluta inlägget.
 
Min lilla bil


Kommentarer
Jonna

Åååååååååh, vad härligt!

Älskar att läsa om mat!

Så kul att ha besök och få visa upp 'sitt' ställe! =)

KRAM <3

P.S. Fråga: var toaletten också bakom den lilla fällväggen?

Svar: Åh, tänkte på dig när jag åt "Morbier-gratängen", så god och så ostig! Haha, tack gode gud att toaletten befann sig i ett annat rum! ;) Kram <3
Therése & Louise

2014-04-30 @ 11:38:06
URL: http://yonnalicious.blogspot.se





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0