En (vän)lig helg

Efter en ganska stökig vecka med 4 barn i huset kändes det rätt skönt med helg. Satt barnvakt i torsdags och var ganska stolt över mig själv som lyckades få alla fyra i säng nästan i tid till läggdags.
 
I fredags fick jag sluta lite tidigare eftersom att jag hade en vän som skulle anlända till Gex efter kl 19, nämligen Jonna som är tillbaka i Disneyland Paris. Hon hade fantastiskt nog 5 dagar ledigt och denna gång fick jag äran att välkomna henne till min au pair-bubbla. Åkte och hämtade upp henne från bussen och åkte därefter till lägenheten för att lasta av hennes packning. Sedan hade gjort upp lite planer för kvällen - vi hämtade upp amerikanska Nicole i centrum och körde sedan till Ferney där vi mötte upp Fanny. Därifrån promenerade vi runt på tomma gator och letade efter en bra restaurang. Då pizzerian vi bestämt oss för var fullbokad hamnade vi tillslut på en asiatisk restaurang. Det blev en "ångmeny" med en massa smaskigt som jag inte egentligen vet vad det var. Eftersom vi hade en lång lördag framför oss kände vi att det var bäst att åka hem efter middagen.
 
Morgonen efter började kl 8 då vi klev upp och gjorde oss klara för avfärd. Svängde förbi Carrefour och inhandlade lite färdkost (baguette, minicroissanter, äppelfestis, banan osv.) och påbörjade sedan den långa färden upp i Jurabergen, mot La Maison des Fromages du Haut Jura (osthuset). Med ett par missade avfarter och lite hjälp av GPS:en anlände vi tillslut till osttillverkningen i Les Mossières. Bara resan dit var fantastisk - snötäckta granar och kullar så långt ögat kunde nå! Själva osthuset var inte så stort, de hade en liten rundtur där man fick följa processen från mjölk till färdig ost, Jonna och jag började dock bakifrån så jag vet inte om vi blev så mycket klokare. Ostarna som de tillverkade där var iallafall bland annat Morbier, Comté samt Bleue de Gex och Le Mousseronvarav de två sistnämnda i princip endast produceras där. 
Efter att vi inhandlat diverse ostar, och besökt byn lilla snabbköp (inkluderat en gammal man i kassan som räknade ihop priserna genom att skriva ner dem på papper och räkna högt för sig själv) för att inhandla plastknivar och lite vykort blev det en improviserad picknick i baksätet. På vägen tillbaka stannande vi i metropolen Mijoux och tog en sväng igenom byn innan vi kände att vi sett tillräckligt. Tillbakaresan gick som vanligt fortare än ditresan och efter en snabb landning i lägenheten styrde vi kosan mot Nyon. 
Det var första gången för Jonna i Schweiz så jag gjorde mitt bästa för att visa upp den lilla staden. Det tog inte så lång tid som jag trott, så i väntan på att klockan skulle bli 18 satte vi oss i en matbutik och njöt av gratis WiFi. Vid 17.30 promenerade vi upp till Paul och Beckys lägenhet eftersom de hade bjudit in ett gäng au pairer på middag och filmkväll. Vi åt supergoda crêpes med massa goda tillbehör, skulle ha kunnat äta hu många som helst! Sedan började filmkvällen med The Blind Side som var en fin film, och sista filmen blev musikalen Singing in the Rain. Kände mig något trött när vi åkte tillbaka till Gex vid 00.30. 
 
Eftersom vi inte somnade förrän 01.30 blev det en skön sovmorgon och en lugn förmiddag. Strax efter 12 tog vi bussen in till Genève. Fick lite panik när vi upptäckte att det inte fanns någon automat för att köpa biljett till Paris och inget kontor hade ju öppet då det var söndag. De löste sig tillslut med att Jonna fick ta ett tåg en timme tidigare så det blev en snabbvisit i Genève för hennes del. När jag sagt hejdå till Jonna gick jag till McDonald's för att ta del av planeringen inför kommande helgs Parisresa. Därefter tog jag och Vanessa bussen hem. Kl.18 var jag hemma och då blev det dags att boka flygbiljett till Edinburg. Så nu är det bokat och klart - den 11:e till 15:e Mars åker jag till Skottland!


Kommentarer
Anonym

Så roligt att få läsa samma resa från olika personer! Det måste ha varit otroligt att åka genom de vackra bergen och sedan få äta ost... mmmm!

2014-03-16 @ 11:06:43





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0