Chamonix - check!

Känns alltid lika klyschigt att starta ett inlägg med "Oj, vad tiden flyger iväg!", men det gör den verkligen nu. Detta är troligast ett bevis på att livet som aupair nu verkligen har blivit min vardag. Jag har ett jobb, fritid och vänner och det känns som att det här sista halvåret kommer att gå betydligt snabbare än förra. Nu tycker jag ändå att ni förtjänar en liten insikt i min vardag eftersom jag redan varit här 1,5 vecka utan någon uppdatering.
 
Kan väl inte skryta om att mitt liv har varit extremt händelserikt den senaste veckan men lite kan jag ju dela med mig av. Anlände ju förra lördagen, kl 13, och då var jag rätt trött med tanke på att jag startade min resa kl 01.45 då tåget gick mot Arlanda. Blev iallafall upphämtad av mamman på flygplatsen och glatt välkomnad av flickorna, all ångest som byggts upp under Sverigevistelsen rann genast av då jag upptäckte att jag faktiskt trivs och redan klarat 4 månader som au pair. På söndagen mötte jag upp några vänner i Genève, åkte taxibåt och gick upp i kyrktornet i St. Pierre i gamla stan för att njuta av utsikten med fantastiskt väder. LiNK-rutinerna har också fallit på plats - CrossLiNK på måndagar och LiNK-träffar varannan torsdag. Tycker det är lite konstigt när jag märker att jag faktiskt har en hel del vänner här, kan inte riktigt fatta när det hände eftersom jag hela tiden tänker att det är som i början då man var helt ny och inte kände en kotte.
 
Den här helgen blev mer händelserik än jag förväntade mig. Började med en spontan filmkväll hemma hos Fanny, även Vanessa från Tyskland var med. På lördagen unnade jag mig lite sovmorgon och sedan mötte jag upp Fanny och hennes nykomna kompis från Finland för lunch. Även en tjej från USA kom med, dessutom mötte vi två tjejer från CrossLiNK så vi blev tillslut 6 pers som åt lunch på Banque de Paquis (ute på en pir i Genèvesjön). Därefter mötte jag upp svenska Anna och virrade omkring i gamla stan på jakt efter temporära utställningar. Efter över en timmes letande bestämde vi oss istället för att hitta ett mysigt kafé... vilket i slutändan blev Starbuck's (det finns minst 10 Starbuck's i centrala Genève så man faller lätt dit). Spenderade sedan resten av kvällen och natten hos Fanny då vi skulle upp tidigt på morgonen. Vid 8 tog vi bussen in till Genève där vi mötte upp Ida och tog bussen till Annemasse. Där hämtades vi upp av Anna och tog bilen till Chamonix. Anna och Ida spenderade dagen som sig bör med att åka skidor/snowboard. Medan vi icke skidåkare valde att njuta av utsikten på annat vis. Först tog vi kabinlift upp till "L'Aiguille du Midi" där vi på 3842 meters höjd hade fantastiskt utsikt över Mont Blanc, blev dock alldeles yr så luften måste ha varit rätt tunn där uppe. Sedan åkte vi ner igen och tog ett tåg upp till en glaciär kallad "Mer de Glace"(ishavet), där de skapat grottgångar i isen. Det var mäktigt att vandra omkring därinne, det var svårt att föreställa sig att man faktiskt omringades av solid is. När liftarna stängt möttes vi alla upp igen och promenerade runt i Chamonix och letade ett mysigt ställe att äta middag på. Hamnade tillslut på en öde crêperia mitt i byn där vi även fick sällskap av ett socialt amerikanst äldre par som var otroligt fascinerade över vår höga engelskanivå. Vägen till Chamonix må ha varit lång, men utan tvekan värt det! 
Vanessa och Fanny innan kabinbanan upp till L'Aiguille du Midi
Jag framför Mont Blanc
Mer de Glace
Vägen ner till grottorna
Som ni ser var isen riktigt blå inne i glaciären
Riktigt god crêpe till middag med ratatouille, chèvre och honung
Fanny och Ida
Anna och Vanessa


Kommentarer
Jonna

Åååååååh, mäktigt :D

2014-01-14 @ 15:35:16
URL: http://yonnalicious.blogspot.se



Sanna

Så underbart! Och man saknar er ju liiite när man ser alla härliga bilder :)

2014-01-15 @ 21:41:01





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0