Snow weekend - Day 2

Det var lite motigt att ta sig upp på söndagsmorgonen, helst hade man legat kvar i sängen tills att man vaknat av sig själv. Istället vaknade jag vid 6-tiden då någon kom in och frågade om telefonnumret till en tjej som tydligen inte kommit hem från nattens bravader. Kl 8 steg jag upp för att äta frukost, var rätt chockad över hur många som redan var uppe - antar att man kan kalla det skid-effekten. Jag hade lite ångest då jag inte visste vad jag skulle göra med dagen eftersom vi hunnit med både Gstaad och Château d'Oex dagen innan. Bestämde mig iallafall för att haka på det nu minskade gänget som inte skulle åka skidor.
 
Vi åkte tillsammans med nybörjarna till Gstaad - Eggli, väl där bestämde jag mig tillslut för att testa på "sledding", som på svenska kanske bäst översätts till kälkåkning. Eftersom det var ganska saftiga priser och jag inte visste om jag skulle gilla det så betalade jag bara för liften upp och kälkhyrningen. Det bestämdes att vi skulle äta lunch tillsammans på toppen kl 13, då var klockan 11. Då jag och en tysk tjej bara betalat en resa upp så resulterade detta i att vi var tvungna att fördriva 2 timmar uppe på toppen. Vi hade dock kul, blev lite avskräckta från den första kälkbacken som var tvärbrant, men efter några provåk så bestämde vi oss för att det inte var så farligt. 
Efter lunchen som bestod av mackor, frukt och choklad var det äntligen dags att bege sig nedför berget. Vi var tre stycken som åkte tillsammans och jag var förvånad över att jag faktiskt var den modigaste och mest positiva bland oss. Färden ned tog knappt en timme, men om jag hade åkt själv skulle det gått betydligt fortare om jag säger så. Väl nere återstod en 25 minuters promenad tillbaka till liften där vi lämnade kälkarna. När vi kom till busshållplatsen upptäckte vi att nästa buss inte skulle gå förrän om knappt en timme, så vi fortsatte helt enkelt att gå - tillbaka till Gstaad och tågstationen. I väntan på tåget gick vi till ett boulangerie där jag bara var tvungen att köpa denna fantastiska kaka.
 
På tåget till Rougemont möttes vi av många bekanta ansikten. Under promenaden tillbaka till stugan mötte vi Fanny, så jag och en tjej till följde med henne för att lämna tillbaka sin utrustning till skiduthyrningen. Efter en lång dag anlände vi äntligen till stugan där vi fick lite tid för avslappning innan det var dags för städning. Kl 18 satte vi oss på bussen tillbaka till Nyon och det var länge sedan jag känt mig så apatisk, var helt dränerad på känslor.
 
Visst kändes det lite tråkigt när denna fantastiska helg var över, men jag är otroligt tacksam för allt och alla som gjorde den till vad den var!


Kommentarer
Jonna

WTF! Ser verkligen livsfarligt ut med den där kälken i backen! Vad är snöret till för? Ser inte ut som att det går att svänga :O

Åh, najs kakor :)

Svar: Ja första backen gav verkligen inte ett bra första intryck, vi var livrädda att resten av banan skulle vara lika brant. Träkälkarna var inte så flexibla, man fick styra med fötterna och lite med snöret men det var mest för att hålla i sig. Ibland hamnade man farligt nära kanten, men i övrigt var det väldigt kul! :)
Therése & Louise

2014-02-01 @ 16:48:47
URL: http://yonnalicious.blogspot.se





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0