Fullt hus

Tjena vänner, och ni andra - tänkte jag ska slänga in en uppdatering, blev inget i torsdags för det var inget särskilt intressant som hände då, och sedan dess har jag inte haft tid förrän nu. Igår fyllde nämligen pappan i familjen år, vilket gjorde att det blev en himla massa hopp och studs hit och dit. Efter diverse sysslor på förmiddagen åkte jag och 12-åringen, Emilie (alias), in till en galleria - Woluwe shopping center - för en shoppingrunda som varit omtalad i några dagar innan, men som inte blivit av. Det var faktiskt väldigt trevligt att umgås lite med bara henne, och bli runtvisad lite grann. Ett litet break från hela familjen och den ytterst sprattliga (men härliga) 7-åringen, Oliver (alias), kändes helt rätt. Dock var det väl inte jag som blev storshopparen i vår lilla duo... Ett linsetui för cirka €2, helt okej för en runda i gallerian, eller? Haha, till mitt försvar så var det det som jag mest akut behövde. Måste ha missat att packa ner mina linsetuier innan jag åkte, för sedan jag kom har jag blivit tvungen att sova med linserna då jag inte haft något att lägga dem i. Nu är mina ögon dock glada och får vila lite bakom glasögonen istället!

Hur som helst blev vi upphämtade av pappan när han slutade jobbet, och kom hem i lagom tid för att hjälpa till med alla möjliga förberedelser för kvällens barbecue. Efter ett tag anlände pappans föräldrar från Danmark, och framåt kvällen kom det två andra familjer som var bekanta till "min" familj. Det var en mysig tillställning, dock kan jag väl säga att jag kände mig något malplacerad till och från... Sådana här gånger märker man att man inte riktigt är säker på var man står ännu i förhållande till familjen, och deras umgänge med andra. Men jag klagar inte - det var trots allt trevligt med väldigt god mat (som inte började ätas förrän efter nio, konstigt men så ska det tydligen vara på sådana här tillställningar), och då och då pratade någon av gästerna lite med mig, vilket var kul då de verkade intresserade av var jag kom ifrån osv. Kvällens höjdpunkt var när en man frågade just var jag kom ifrån - "Bruxelles, Liège?" Haha, han trodde alltså att jag kom från trakterna, vilket för mig kändes helt bisarrt. Han sa att det var för att jag hade en bra accent, så det var kul - fast han måste nog ha tappat den tanken när jag på frågan svarade något i stil med: "Uh... Eh... blabla". Livet i Bryssel, mina vänner.

 

Det blev en sen kväll igår och jag var helt utmattad innan alla gått hem. Nu är jag dock utvilad, ställde inget alarm så jag sov tills jag vaknade (dock vaknar man nog dels av att andra är vakna och springer runt, det är väldigt lyhört här i huset), så som man får lov att göra på sin första lediga dag! Har bara hjälpt till lite med strykning på morgonen. När familjen sedan var borta ett tag lyckades jag gå alldeles själv till det lokala torget i området - applåder, tack! Har aldrig gått dit förut nämligen, bara stannat när vi åkt med bilen, och då får man åka runt på massa vägar och hej och hå... Har alltså fått inhandla lite proviant på det lokala Carrefour, som schampo, hårspray, choklad (gotta love the Belgian utbud) osv. Det är så kul att bara gå runt på mataffärer när man är utomlands, och se hur annorlunda allt är!

Nu ska jag fortsätta njuta av lite ledig tid, och senare ska jag se om jag lyckas ta mig in till centrum för att träffa några andra au pairer för första gången. Wish me luck..? Är inte helt hemma på det här med att hitta ännu kan jag medge...

Påminn mig även om att jag ska lägga upp lite bilder från huset och omgivningarna - har lyckats fota lite nu, dock har jag inte orkat lägga in bilderna i datorn än. Men den som väntar på något gott väntar väl aldrig för länge? 


Bisous,
Therése



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0