Paranoid city

Oj vad det känns som om jag varit här mycket längre än ett och ett halvt dygn ibland. Det är nog för att det blev en lång dag idag - så mycket har hunnit hända. Egentligen skulle jag klivit upp halv åtta i morse, men när jag gick utanför dörren till mitt rum låg där en lapp från mamman i familjen där det stod att jag kunde sova vidare till nio (såå skönt). Vi skulle alltså egentligen åka kl åtta för att skriva in mig på skolan där jag ska ha franska-lektioner, men hon upptäckte att det inte gick att skriva in mig förrän kl nio, och då behövde man boka en tid via datorn. Så vi bokade tid för imorgon, så då ska jag dit och göra något sorts franska-test! Scary, men det är bara för att se vilken nivå jag ligger på så jag hamnar i rätt kurs.
Under resten av dagen har jag umgåtts mycket med barnen. Det känns som om jag förstår mer och mer för varje minut med dem, så det är jättespännande bara för språkets skull! Dessutom verkar de vara hur fina som helst, av det jag förstår och det jag kan säga är det jättekul att prata med dem. Vi har fortsatt på vår (ändlösa) monopol-omgång från gårdagen - den tar aldrig slut i.o.m. att så fort någon börjar få slut på pengar låter alla den betala mycket mindre, haha - och hoppat studsmatta, bland annat. Dagens mest röriga stund för mitt huvud var nog när de nyinflyttade svenska grannbarnen kom och joinade oss på studsmattan, jag fick översätta till franska för "mina" barn vad vi hade pratat om på svenska, och vice versa. Galet i hjärnan, men kände mig rätt cool när jag faktiskt klarade av det, haha!
 
Jag är verkligen i storstaden nu! Bara det är knäppt för mig. Allt är så annorlunda här - en massa trafik, enorma hus... Och allt är byggt på höjden! Vi har fem våningar där jag bor. Bizarre! Får lägga upp bilder någon dag så ni fattar vad jag menar. Inga vanliga Svensson-villor här inte... Har sett flera enorma tegelhus-mansions bara idag när vi åkt runt lite med bilen! Alltså, det känns så sjukt kul att få komma ut och se en massa nya saker. Just sayin'.
 
Är lite "paranoid city" nu, börjar klia i hela huvudet bara för att jag inbillar mig att jag har löss... Hehe, men den risken är nog inte stor, har ju precis kommit och har inte direkt varit särskilt närgången med familjen. Okej, så en summering av the craziness of today är alltså om ni inte förstod det: familjen upptäckte att de hade löss. Den första egentliga dagen jag är här. Timing's a bitch. Haha nej men skämt åsido, jag blev inte avskräckt eller något så allt är lugnt. Tycker bara de har gjort det bra som tydligen lyckats klara sig undan det under alla år tidigare - det är ju nästan oundvikligt att barn plockar på sig det någonstans! Så ja, vi har kommit varandra nära idag, bokstavligt talat då jag fått hjälpa till med kamning och behandling och hela baletten.
Förutom det har vi fixat resekort till mig, och när vi skulle handla fick jag se på väärldens största Carrefour (matbutik). Helt galet! Kanske överdriver lite, men i jämförelse med var jag kommer ifrån känns allt enormt... Mycket nytt, helt klart!
 
Bisous!
/Therése
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0