Födelsedagsfirande, då och nu

Förlåt för ett riktigt långt avbrott från bloggen, har haft mycket som skulle gå att berätta om men ingen ork till att göra det. Det har varit mycket som cirkulerat i mitt huvud de senaste veckorna, vardagen har blivit minst sagt omtumlande... Får skriva ett separat inlägg om detta snart, tror jag.
 
 
Okej, så, nu låter detta som ett allmänt inlägg om födelsedagar genom tiderna... Men den tanken kan ni ju bara glömma!
Jag intog mitt nittonde år på jorden fredagen för drygt två veckor sedan, men firandet fick spridas ut lite ända fram till helgen efter, då det dröjde en vecka innan jag skaffade en present åt mig själv... Mer om det kommer lite längre ner.
 
 
Fredagen den 4:e oktober såg i alla fall ut ungefär såhär:
Jag blir väckt av att telefonen ringer kl 7, när mamma vill säga grattis... Jättegulligt, men krockar lite med min present från familjen - en sovmorgon till kl 9! Efter det var det jätteskönt att få somna om och vakna upp till solen som strålar in genom fönstret - när jag vaknar alla andra dagar, kl 7, har inte solen ännu gått upp! Får sedan kliva upp till ett tyst hus och ha lite lugn tid, äta frukost som familjen vänligt nog lämnat framme lite fint:
 
Kanske inte lika lyxigt som frukost på sängen hemma i Sverige, men man kan väl inte få allt!

Sedan lite jobb, hänga tvätt, göra rent golv, fixa barnens rum osv. Tar sedan min promenad till spårvagnen för att åka inåt stan och träffa några svenska tjejer med tanken att fira kanelbullens dag på svenska kyrkan (standard - alltid kanelbullar på min födelsedag)! Nu har jag stulit några bilder från Lovisas blogg, det hoppas jag hon är okej med (själv hade jag tagit med kameran, men glömt batteriet på laddning... classic Tres style):
 
Fina Alina som jag möter när jag kommer upp från metron...
 
... och Lovisa som ansluter några minuter senare! Därefter hakade även Emilia och Carima på, men de hade vi inga bilder på, tyvärr.
 
Får väl bjuda på denna av mig själv också fastän det inte är en favorit... Förtydligande till Lovisa, alltså endast motivet som har en liten retard-thing going on, inte fotografiet! ;)


I slutändan blev det bara pizza-lunch istället för bullfika för mig - var tänkt att vi skulle till kyrkan efter vi ätit, men jag hann inte stanna längre då jag behövde hämta Oliver på skolan (de slutar lite tidigare på fredagar). Haatar för övrigt att det alltid står en glassbil vid skolan (som även säljer våfflor) - det är ju ren ondska mot de som ska hämta barnen! Vad gör man när man går förbi den och barnet stannar och säger: "Jag går inte hem om jag inte får en glass!" (förra gången var det en våffla...)? Finns inte så mycket att göra, denna dag sa jag okej då det var min födelsedag så jag tänkte att det kan man ju fira lite grann - men håller fast vid att det INTE är schyst att ställa glassbilen precis på vägen vid skolan, är ju omöjligt att gå förbi utan att barnen får idéer i huvudet!!
Hur som helst, väl hemma tog det inte lång tid innan Oliver sprang över och började leka med grannen - han hade tydligen gjort alla sina läxor! Skönt, då jag fick lite tid att dokumentera dagen so far.
När sedan familjen kommit hem lagade jag mat åt mig och barnen (haha, blev en ganska mördande köttfärssås med kanske liiite för mycket cayennepeppar, chilisås och vitlök... barnen bytte ut och åt pastan med pesto istället), då jag hade barnvaktsplikt denna kväll (föräldrarna skulle ut och fira mammans födelsedag, som var två dagar innan min). När vi hade ätit tog pappan fram födelsedagstårtan han hade varit och köpt - en belgisk cheesecake, som blev belgisk av att bottnen var gjord på Speculoos, vilket man kan få till i princip allt här. För er som inte vet vad det är (då det inte finns i Sverige) så är det som ett pålägg eller smaksättning som används typ som Nutella, men det smakar pepparkaka istället för choklad. Sen fick jag även lite små presenter av familjen:
 
Emilie hade ritat ett fint födelsedagskort, och så fick jag en ganska rolig present - ett linsetui i form av ett par solglasögon! (lite internskämt, på grund av att jag letade som ett freak efter mina linsetuier när jag först kom hit...)
 
När föräldrarnas gäster sedan kom umgicks de ett tag i vardagsrummet innan de skulle ut på restaurang, så jag fick lite tid att öppna mina paket från Sverige:
 
Haha, lite blandade former av strumpor från mamma (det var de till vänster jag var i behov av, FYI), och lite pyssel för tråkiga dagar!
 
Pappa skickade ner min mössa på efterfrågan av mig, lite Triss-lotter (som jag vann 60 kr på! ...utan att kunna lösa in, haha) och en fin födelsedagshälsning.
 
Fick även en oväntad försändelse från Schweiz - min coola syster hade såklart fått gå på öppet hus på CERN, och blev tvungen att skicka en souvenir till sin avundsjuka lillasyster som gått NV (plus en jättefin nyckelring som jag nu går runt med min enda nyckel på)...
 
... samt ett fint kort och dekoration (som numera pryder mitt fönster) från moster med familj hemma i Sverige!

När föräldrarna lämnade huset slog jag och barnen igång en film - Oliver hade blivit lovad att få se "Moi, moche et méchant", eller som vi andra känner till den, "Despicable me". Skönt i alla fall att det var en bra film, hade inte velat sitta en hel kväll med något i stil med de barnprogram han kollar på (typ tecknade Mr Bean...)!
När filmen var slut var det läggdags, och jag fick prata med min egna familj på Skype. Ett fint avslut på en helt okej dag!
 

Dagen därpå fick jag lite stress- och jobbfritt firande, när jag tillsammans med en grupp av de svenska tjejerna satte mig på tåget till Liège, en stad en bit till öster om Belgien. Där har de nämligen PRIMARK, affären som i vanliga fall drar alla snåljåpar till London... Men denna dag tog sig dessa snåljåpar inte riktigt lika långt bort, vilket resulterade i en affär snäppet mindre än den i London (det kanske är tur om man inte vill bli ruinerad), men fortfarande rätt najs. Definitivt inte ett ställe man vill handla på mer än kanske 2ggr/år... Blev lagomt klaustrofobisk av att trängas med alla hundratals människor och stå i galet långa köer! Men det var värt det när man hade behov av en hel del saker och fick dem till ett mer än rimligt pris. Mina fynd, för sammanlagt 49eur, såg ut såhär:
 
Fin långkjol (som inte görs rättvisa liggandes), Musse Pigg-tröja, en perfect sized väska(!), strumpbyxor, hårmunk och ett uggle-paraply :') Den röda plånboken införskaffades på affären New Look, dit vi gick efter Primark.
 
Men det allra bästa inköpet måste nog varit dessa (också Primark) - "slipper socks"! Helt sjukt skönt på morgonen...

När vi hade pustat ut efter Primark-vistelsen gick jag, Anna och Tuss på vidare upptäcktsfärd i köpcentret där affären låg. Byggnaden var ytterst udda, och inte särskilt vacker enligt mig:


Fasaden på det (ganska så missplacerade) shoppingcentret. Ville bara leta upp arkitekten och... Och... Ställa en hel massa frågor!?!

Framåt kvällen tog vi oss ut ur shoppingcentret och ut på Lièges gator. Staden var ingen särskilt vacker syn från det vi fick se, undantaget den uppseendeväckande tågstationen samt det fräscha operahuset. I övrigt kändes det mesta rätt trist och deprimerande, men det kan såklart vara mycket vi missat! Allt slutade med att vi åt en rätt dålig middag på ett brasseri bredvid operahuset, där kändes det som om pengarna kunde gått till något bättre... Men i överlag en riktigt trevlig dag! Tack till tjejerna för den upplevelsen :) Hoppas det kommer många fler sådana!
 

Så kommer vi tillbaka till nuet, och min sena födelsedagspresent åt mig själv:
 
 
Blev hyfsat förvånad när jag gick in på Carrefour Planet den 11 oktober, och de sålde Pokémon X&Y... Som inte skulle släppas förrän dagen därpå, över hela världen! (Haha, nerd alert...) Åkte dit dagen innan släppet för att köpa själva konsolen, men så hade de spelet med... Och det funkade ju superfint! Var sedan barnvakt på kvällen och var suuperpeppad att få testa det, haha nya leksaker är alltid kul :) Så när barnen äntligen gått och lagt sig fick jag lite tid, och jag kan ju bara säga att hela min barndom kom springades tillbaka!
(Som ni kanske ser är ett genomgående tema för mig just nu uppfräschad nostalgi... typ)

Behövde bara dela med mig av min ljuspunkt vardagen för tillfället, haha :)
 
Kramar till alla,
Therése


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0