Car-free Sunday

Igår var hela Bryssel avstängt från biltrafik. HELA staden. Så sjukt skön dag!

 

 

De kör detta en gång om året - all kollektivtrafik är gratis under dagen, så du kan åka så mycket tunnelbana, spårvagn och buss som du vill. Dock så får taxibilar köra, samt bilar med visst tillstånd antar jag, eftersom det körde förbi någon bil då och då. Men större delen av tiden har vägarna idag tillhört cyklisterna, fotgängarna och rullskridskoåkarna, vilket har varit fantastiskt att få uppleva. Det här är en dag då folk kommer ut och rör på sig - många tar tillfället att jogga runt i staden, och jag skulle inte ens kunna uppskatta antalet cyklister som cirkulerat här idag. Det verkar som om många gör det till en verklig familjedag, vilket är jättekul att se - en dag om året då alla får tillfälle att ta ut hela familjen på cykelutflykt på vägarna i storstaden.

 

Min egen plan för denna dag var att möta upp en tysk tjej, Hannah, som jag träffat ett par gånger innan, och det gäng hon lyckats samla ihop för en tripp till stan. Vi skulle mötas vid någon loppmarknad någonstans kring Gare de Midi, så efter att jag parkerat min cykel och skulle försöka hitta dit, fick jag i min totala förvirring hjälp av en jättetrevlig man som var från Bryssel och pratade riktigt bra engelska. Det är klart att man blir lite på sin vakt när det kommer fram någon från ingenstans och frågar om de kan hjälpa till, varför skulle de vilja det liksom? Sedan känner man sig så löjlig när man kommer fram och ser att man kommit rätt, och  skiljs åt lugnt och fint. Hatar att man inte bara kan anta att alla människor är lika trevliga! Men det är väl också en av livets utmaningar antar jag, att kunna veta vem du kan lita på och inte...

 

Hur som helst så blev jag mött av ett gäng på två tyska och två finska tjejer, och vi hade en jättemysig dag tillsammans. Satte oss och åt på en restaurang vid marknaden, svängde in på en second hand-affär (där priset var per kilo...), och rörde oss vidare mot centrum där det (såklart) slutade med att vi mumsade på var sin belgisk våffla. För vad gör man när man har tråkigt i Belgien? ...most obvious answer: Går och tar en våffla! (eller gaufre, som de säger här nere)

 
 
My crew of the day!
 
 
Loving the Brussels street art... Ska försöka fixa fram fler bilder på det!
 
 
...som sagt. Rätt nice.
 
 
I brist på bilar fick man se alla möjliga typer av fordon...
 
 
... tror ni hänger med på vad jag menar!
 
 
Väl inne i centrum var det så tätt med cyklister att det knappt var roligt att cykla länge, då man inte kom någonvart - men på vägen dit och därifrån var det fantastiskt, när vägarna stod helt öppna för att susa fram!
 
 
Det pågick aktiviteter och framträdanden kring hela stan...
 
 
...bara sådana här mysiga grejer, till exempel!
 
 
Våra 'gaufres' slank ner ståendes intill Manneken Pis, mannen i fråga iklädd dagens outfit!
 
 
Sjukt nöjd med mig själv att jag orkade släpa med mig kameran denna dag, ska försöka bli bättre på det så min del av bloggen blir lite mer visuell = trevligare att titta på!
 
Bisous,
Therése


Kommentarer
Papi

Fina bilder, hoppas få se fler!:-)

2013-09-25 @ 18:18:06





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0