"Vous avez deux filles au pair...?"

Nu är det egentligen för sent för att blogga. Jag borde sova om jag ska orka ta mig upp klockan sju, men vad gör man inte för läsarna? ..... haha.

 

Okay, so these have been a busy couple of days. Alexandra, en tjej från Österrike som var au pair här för två år sedan, har kommit hit för att stanna måndag-fredag. Det är verkligen kul att se att den här familjen håller kontakten med de tidigare au pairerna, och att de fortfarande har en så bra relation till varandra. Det var väldigt roligt när Alexandra kom, det känns som om jag mer förstår min egen situation nu och kan se både lättare på den men också allvarligare, t.ex. förstår jag bättre hur viktigt det är att jag lär mig hur jag ska handskas med barnen. Vilket jag är lite bortskämd med lärare på för tillfället, då Alexandra hjälper mig mycket med att säga vad jag behöver göra.

 

Under tisdagen turistade vi lite i Bryssel, gick en smula i butiker (jag gjorde faktiskt min första riktiga shopping här i staden, ett par väldigt fina svarta shorts från Zara) samt besökte det kungliga palatset. Det var riktigt nice eftersom vi bara trodde vi skulle kunna se det från utsidan, men de har öppet för besökare på sommaren vilket pågår fram till den 8 september. Så vi hade tur!

Min första kväll utan föräldrarna blev, med hjälp av Alexandra, väldigt trevlig men också en prövning då jag inte är auktoritet personifierad... Jag har aldrig haft småsyskon eller varit barnvakt förut, jag har inte behövt säga till barn på skarpen när de inte gör som de blir tillsagda. Jag är van att umgås med människor som kan ta hand om sig själva - och det är där min prövning ligger nu när jag måste se till att barnen t.ex. lägger sig i tid även om de inte vill, då föräldrarna inte är där. Men det är också där jag tror att en av mina största utvecklingar kommer att ligga under det här året.

 

Idag, onsdag, har det inte varit många minuter till övers. På förmiddagen gick jag och Alexandra och handlade samt plockade äpplen i trädgården, för att sedan baka österrikisk apfelstrudel. Detta tog cirka två timmar väl i köket - det var många förberedelser som skulle till, men vi hade väldigt roligt! Vid lunchtid hämtade vi Oliver på skolan för att snabbt komma hem och äta, och sedan ta honom mellan två andra aktiviteter under eftermiddagen. Stressigt för honom, stressigt för oss... Men allt gick bra. Till slut.

Det är galet hur varmt det har varit idag - 29 grader när klockan var drygt fem på eftermiddagen! Visst har det varit jättefint väder ända sedan jag kom hit, det ska jag inte sticka under stol med - men idag var det helt sjukt. September, anyone? Well I can't feel it...

 

På kvällen blev det en spontan restaurangmiddag med familjen istället för den tänkta picknicken, och det tackar man ju inte nej till! Så nu har vi båda prövat belgiska köttbullar (vilka är ungefär fem gånger storleken av de svenska), haha. 

Det har varit jättekul att umgås så mycket med Alexandra hela dagen - vi har roligt tillsammans och det är väldigt ombytligt då vi hela tiden växlar språk mellan franska, engelska och svenska (hon har lärt sig prata svenska då hon har släkt som flyttat till Sverige). Något förvirrande ibland, haha, men kul! 

 

Jag har ytterst lite dötid just nu, men det är väl för att jag försöker umgås med Alexandra så mycket det går medan hon är här. Detta gör att det blir svårt att hinna blogga, but I’m trying! I’M TRYING!

 

Bisous, 

Therése



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0