Påsk i Schweiz - del 1

På onsdagkväll (så precis en vecka sedan) efter jobbet stressade jag till Ferney där jag plockade upp Therése och mamma som tagit bussen från flygplatsen. Kvällen fortsatte i samma hetsiga takt då jag sagt till mina rumskamrater att vi skulle laga en svensk middag åt dem, klockan var då redan nästan 20. Det blev fullt ös i köket då vi kom hem till mig, vi gjorde tunnbrödssnittar med rökt lax och hovmästarsås, samt med messmör, detta var alltså förrätten. Näst på tur stod inlagd matjesill, potatis och köttbullar med brunsås (vi förklarade naturligtvis att det inte fanns någon röd tråd genom middagen). Som grädden på moset serverade vi kroppkakor med skirat smör och såklart efterrätt - vaniljglass med varm hjortronsylt. Messmör och kroppkakorna var nog det som mina rumskamrater hade svårast med. När middagen var över skjutsade jag mamma och T till deras hotell och åkte tillbaka hem för att sova.
 
Eftersom det hade blivit ett missförstånd angående ledighet på torsdag slutade det med att jag bara behövde jobba morgonen. Efter skolavsläpp åkte jag till hotellet och tog en dusch, sedan checkade vi ut och åkte till Ferney för att träffa Jessica. Om det var någon jag ville presentera mamma och T för så var det henne, då hon på många sätt är anledningen till att jag fortfarande är kvar här. Vi hade en trevlig pratstund och jag hann anmäla mig till LiNK's sista resa - Interlaken (17-18 maj). Då det såg ut som att dagens väder skulle vara det bästa under påskhelgen bestämde vi (jag) att vi skulle ta en roadtrip längs med sjön.
 
Vi körde från Ferney till Nyon, där vi stannade för att äta lunch - genuina paninis från en italiensk butik, som vi sedan avnjöt på en bänk intill vattnet. Vi körde vidare med riktning mot Rolle, där jag såklart ville visa dem runt då det varit mitt hem under mina två första månader som au pair. Efter en lång promenad längs vattnet gick vi till ett kafé och köpte "S au chocolat" (se bild) och kaffe. Sedan gick vi till en matbutik och handlade lite picknick-mat då vi inte var säkra på att affärerna skulle vara öppna på långfredagen. Vandrade diskret förbi mitt förra hus (ninja style) innan vi gick tillbaka till bilen igen. Nästa anhalt var Aubonne som förvisso är mindre, men charmigare än Rolle. Sedan ville jag visa tulpanfestivalen i Morges och så blev det, åt dessutom ännu en utsökt glass (Schweiz godaste). Sista staden blev Lausanne som är en ganska stor sådan *sjunger GPS:ens lov*. Först körde vi till Ouchy som är namnet på området intill sjön i Lausanne. Där blev det en kort visit då vi redan sett mycket av sjön tidigare och Therése redan varit i Lausanne. Vi letade oss uppöver (Lausanne är en enda brant backe) i jakt på ett parkeringshus. När vi tillslut hittat parkering var vi alla slut och hungriga så dagen fick avslutas med middag på Vapiano innan vi påbörjade den långa resan tillbaka (jag hart inte betalat för att få köra på Schweiz motorvägar). Dessutom skulle vi i mörkret hitta till ett B&B i en liten by, med en krånglande GPS. När vi tillslut hittade fram var vi helt förbluffade över vår svit som var lika stor som en lägenhet!
 
Jag tenderar att ta färre bilder när jag befinner mig i samma sällskap som någon med systemkamera (i detta fall min syster). Här kommer iallafall ett urval av bilder från dagen:
 
Therése och mamma i Nyon
Systrarna i Nyon
Vad hände?
Promenad i Rolle
S au chocolats på strandpromenaden
I Aubonne - when you see it...
Vi åkte till Morges
Schweiz goooodaste glass!
I Lausanne gick vi längs vattnet i Ouchy, mer bilder därifrån finns här
Svamprisotto på Vapiano fick avsluta dagen
 


Kommentarer
Jonna

Åååååh, så fint med all grönska!

2014-04-29 @ 10:47:31
URL: http://yonnalicious.blogspot.se





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0